Konspekts
Humanitārās zinātnes
Pedagoģija
Kā palīdzēt cilvēkiem ar garīgās attīstības traucējumiem-
Kā palīdzēt cilvēkiem ar garīgās attīstības traucējumiem
Visos laikos cilvēki ir dažādi reaģējuši uz tiem, kuri ir citādāki nekā viņi paši. Daudzi izjūt nepatiku kontaktēties ar cilvēkiem, kuriem ir smagi garīgās attīstības traucējumi, citi jūtas neērti, kādam liekas, ka viņi ir būtnes – kaut kas starp cilvēku un dzīvnieku, daļa domā, ka ar viņiem jāapietas tā, it kā viņi neko nesaprastu, ar lielu aizbildnieciskumu, uzskatot, ka viņi nesaprot savas atšķirības no citiem. Diemžēl pie mums mazākā cilvēku daļa prot pieņemt šos cilvēkus tādus, kādi viņi ir, pieņemt, ka kontakts ar viņiem ir loģisks, interesants un ka mēs visi esam līdzdalīgi šādu bērnu likteņos.
Bieži mēs domājam, ka esam ļoti gudri un izprotam garīgās attīstības traucējumu būtību, bet to nevar uztvert viennozīmīgi.
Es savā darbā centīšos noskaidrot kādas ir īpaša cilvēka iespējas piedāvāt sevi darba tirgū.
Iesākumā nedaudz apskatīsim šo speciālās pedagoģijas virzienu – garīgās attīstības traucējumi.
Kas ir garīgās attīstības traucējumi? Daži cilvēki uzskata, ka to ir iespējams noteikt, tikai paskatoties uz cilvēku. Ja jūs tā domājat, jūs nedodat vietu šaubām. Jūs vērtējat cilvēku pēc izskata vai runas veida, vai testu rezultāta, bet jūs nekad nevarēsiet pateikt, kas patiesībā ir šajos cilvēkos. Psiholoģiskais portrets ir atšķirīgs, jo individuālās atšķirības ir tādas pašas kā ikvienam cilvēkam. Tomēr cilvēkiem ar viegliem un vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem ir jāatzīmē arī dažas kopīgās iezīmes.
Garīgi atpalikušie cilvēki, tā pat kā visi pārējie cilvēki, ir atšķirīgas personības, viņiem ir atšķirīgs spēju līmenis un atšķirīgas vajadzības. Viņi ir individualitātes. Tāpēc, ja mēs viņu cienam, mums ir jāapietas ar viņiem kā ar indivīdiem. [1;1]
Garīgās attīstībs traucējumus definē atkarībā no to rašanās cēloņiem.
Oligofrēnija – vispārēji un totāli galvas smadzeņu jaunāko nodalījumu bojājumi, kas iegūti bērnu embrionālās attīstības vai agrīnās attīstības posmā (1-2 gadu vecumā), vai arī iemantots (gēnos) nepietiekams minēto galvas smadzeņu struktūru anatomiskais un funkcionālais briedums.
Demence – smadzeņu garozas bojājumi un ar tiem saistītie funkcionālie traucējumi, kurus radījuši pēc agrīnās attīstības posma iegūtās galvas traumas vai izraisījušas neiropātiska rakstura slimības.
Vadoties pēc Starptautiskās slimību klasifikācijas, Latvijā kopš 1997.gada garīgās attīstības traucējumu diagnoses apzīmē ar kodu:
F 70 – viegli garīgās attīstības traucējumi, kur iekļauj arī vidēji smagu psihisko attīstības aizturi un vieglu psihisku subnormalitāti (agrāk Dg.- debilitāte);
F 71 – vidēji smagai garīgās attīstības traucējumi, kur iekļauj arī vidēji smagu psihisku subnormalitāti;
F 72 – smagi garīgās attīstības traucējumi, kur iekļauj arī smagu psihisku subnormalitāti;
F 73 – dziļi garīgās attīstības traucējumi, kur iekļauj arī dziļu psihisku subnormalitāti (agrāk Dg.- idiotija.)
…
Visos laikos cilvēki ir dažādi reaģējuši uz tiem, kuri ir citādāki nekā viņi paši. Daudzi izjūt nepatiku kontaktēties ar cilvēkiem, kuriem ir smagi garīgās attīstības traucējumi, citi jūtas neērti, kādam liekas, ka viņi ir būtnes – kaut kas starp cilvēku un dzīvnieku, daļa domā, ka ar viņiem jāapietas tā, it kā viņi neko nesaprastu, ar lielu aizbildnieciskumu, uzskatot, ka viņi nesaprot savas atšķirības no citiem. Diemžēl pie mums mazākā cilvēku daļa prot pieņemt šos cilvēkus tādus, kādi viņi ir, pieņemt, ka kontakts ar viņiem ir loģisks, interesants un ka mēs visi esam līdzdalīgi šādu bērnu likteņos. Bieži mēs domājam, ka esam ļoti gudri un izprotam garīgās attīstības traucējumu būtību, bet to nevar uztvert viennozīmīgi. Es savā darbā centīšos noskaidrot kādas ir īpaša cilvēka iespējas piedāvāt sevi darba tirgū.
- Bērni ar Dauna slimību
- Kā palīdzēt cilvēkiem ar garīgās attīstības traucējumiem
- Rotaļu nozīme saskarsmes veidošanā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Attīstības psiholoģija
Konspekts augstskolai6
-
Vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums
Konspekts augstskolai3
-
Audzināšanas darba plāns 1.semestrim speciālajā skolā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Konspekts augstskolai5
-
Runas attīstības nodarbība
Konspekts augstskolai1
-
Bērnu agrīnās attīstības nepieciešamība
Konspekts augstskolai3