Intelektuālā īpašuma aizsardzības instrumenti. Efektīva intelektuālā īpašuma vadība sekmē uzņēmumus pielietot viņu intelektuālo potenciālu, lai uzlabotu konkurētspēju un iegūtu stratēģiskās priekšrocības. Nozīmīgs sākotnējais solis ir intelektuālā īpašuma aizsardzības izveidošana, lai gan efektīva intelektuālā īpašuma vadība nozīmē vairāk par uzņēmuma izgudrojumu, preču zīmju, dizainu vai autortiesību aizsargāšanu. Tā iekļauj uzņēmuma spēju komercializēt šos izgudrojumus, tirgoties ar to preču zīmēm, noformēt licences, izveidot kopuzņēmumu un noslēgt dažādus intelektuālā īpašuma līgumus, kā arī efektīvi pārraudzīt un izmantot intelektuālā īpašuma tiesības. Uzņēmuma intelektuālais īpašums ir jāuztver kā uzņēmumam svarīga aktīvu sastāvdaļa. Intelektuālā īpašuma aizsardzība ir nepieciešama, lai aizsargātu patentus, kas ir saistīti ar izgudrojumiem – jauni un uzlaboti produkti un procesi, kuros ietverts jauns princips vai ideja, kuru var izmantot ražošanā. Patenta īpašniekam ir tiesības nolemt, kurš drīkst un kurš nedrīkst izmantot patentēto izgudrojumu laikā, kad izgudrojums ir aizsargāts. Patenta īpašnieks var izsniegt atļauju vai licenci otrai pusei par izgudrojuma izmantošanu uz mutiskās vienošanās pamata. Īpašnieks var arī pārdot izgudrojuma tiesības kādam citam, kurš līdz ar to kļūst par patenta īpašnieku. Kad beidzas patenta termiņš, tad izbeidzas arī aizsardzība, un izgudrojums pāriet valsts īpašumā. Tas nozīmē, ka īpašniekam vairs nav ekskluzīvu tiesību uz izgudrojumu, un tas kļūst pieejams vispārējai komerciālajai darbībai. Patenti stimulē indivīdus, piedāvājot viņu jaunrades atzīšanu un materiālo atlīdzību par pārdodamajiem izgudrojumiem. Šie stimuli veicina inovāciju, kas apliecina, ka cilvēku dzīves kvalitāte tiek nepārtraukti uzlabota.…