Likuma Par grāmatvedību 11.pants nosaka, ka katram uzņēmumam, kas uzsāk darbību, ir jāveic inventarizācija – visu uzņēmuma līdzekļu pārbaude dabā un prasību un saistību pārbaude pēc dokumentiem. Pārbaudes rezultātus ieraksta īpaša inventarizācijas sarakstā, norādot īpašuma objektu vērtību un parādu summas. Turpmāk šāda inventarizācija ir jāveic katra pārskata gada beigas un tā ir obligātas priekšnosacījums gada pārskata sastādīšanai.
Tātad inventarizācijai uzņēmuma ir jābūt:
* uzsākot sava uzņēmuma darbību vai pārņemot uzņēmumu no cita īpašnieka;
* noslēdzot pārskata gadu;
* likvidējot, pārdodot vai pārveidojot uzņēmumu citā īpašuma forma.
Šādos gadījumos veic pilnīgu inventarizāciju. Bez tam daļējas inventarizācijas veic vai nu ārkārtas gadījumos? Kad jānosaka saglabājušies atlikumi pēc stihiskām nelaimēm vai laupīšanām, vai arī uzņēmuma vadības plānotā kārtībā. Daļēju inventarizāciju veic, mainoties materiālo vērtību atbildīgiem glabātajiem. Grāmatvedības organizēšanai uzņēmumā ir nepieciešama pilnīga inventarizācija.
Inventarizāciju veic komisija, kuru ieceļ uzņēmuma vadība. Komisijas darbā jāpiedalās personām, kuru atbildībā vērtības nodotas. Inventarizāciju veic līdzekļu glabāšanas vietās.…