Psiholoģiskā konsultēšana.
Konsultēšana – process, kur 1 indivīds palīdz otram vairāk uzzināt pašam par sevi, labāk saprast sevi un noteikt pašam priekš sevis savus mērķus.
Tuvu konsultēšanai stāv:
Intervija – informācijas ievākšana problēmas risināšanā kādā tēmā, nevis orientēšanās personībā.
Psihoterapija – krietni intensīvāks par konsultēšanu, kas koncentrējas uz cilvēka personību, skarot gan iekšējās, gan ārējās uzvedības grūtības.
Literatūra: G. Corey „Psychotherapy and counseling”;
A. Irey „Interviewing and counseling”.
Kačunas pieturās pie „lēmumu pieņemšanas modeļa”.
„Human relation” modeļa autors ir Karls Rodžers. Viņš uzsver, ka svarīgākais ir pats cilvēks – izprast pašam sevi.
„Helper model” Carkhuff.
„System training model”.
Visi šie modeļi un virzieni parādījās60 – tajos gados.
Kačunas. Konsultēšana – procedūru kopums, kas orientēts uz problēmu risināšanu un lēmumu pieņemšanu, attiecību uzlabošanu dažādās jomās (ģimene, karjera, intīmās attiecības).
Dž. Korcijs. Konsultēšana – veids, līdzeklis, kā palīdzēt veseliem cilvēkiem iegūt no dzīves sevis izpētei un izaugsmei. Konsultantam jāņem vērā klienta sociālkultūrālā vide, klienta labklājības līmenis, audzināšana, vecums, dzimums. Konsultēšana strādā ētikas kodeksa ietvaros, kā arī, konsultēšanu veic psihologs.
Konsultācija - informācijas sniegšana par noteiktām zināšanām, apmaiņa ar profesionālu informāciju. Konsultāciju pielieto jebkurš speciālists. Konsultēšanas process paredz sadarbību arī no klienta puses. Konsultants panāk to, ka klients pats nonāk pie rezultāta, izpratni pašam par sevi, savu uzvedības veidu atrašanu.
Karls Rodžers izvirzīja 3 pamatprincipus:
Beznosacījuma pieņemšana;
Neitralitāte, bezvērtējoša attieksme (konsultants neizpauž savus uzskatus, vērtības);
Empātiska vai patiesi ieinteresēta attieksme pret klientu.
Konsultants rūpējas par to, lai pats neko nestāstītu, viņam ir jāpanāk, lai klients pats nonāk pie secinājuma ar:
Aktīvās klausīšanās māku;
Atspoguļošanu (klienta teiktā izteikšana), kas ļauj klientam paskatīties uz sevi no malas, kas atvieglo sevis izpratnes procesu;
Konsultēšanā svarīgi (kontrakta slēgšana):
Laiks – vienmēr ierobežots (45 – 50 min);
Vieta – konkrēta, profesionāla vieta;
Samaksa – kas uztur klienta aktivitāti, jo pats cenšas izmantot visus savus ieguldītos līdzekļus.
Jādiferencē:
Sūdzības – jāuzklausa, jāveido kontakts;
Motivācija – konsultēšanas process;
Reālā problēma – jāuzklausa, jāizvērtē problēma un palīdzība.
Konsultēšanas procesa fāzes:
Kontakta veidošana – uzmanība klientam;
Iedrošināšana, uzmundrināšana;
Jautājumu uzdošana;
Parafrāžu un apkopojumu veidošana;
Jūtu atspoguļošana.
Konsultants nedrīkst apsteigt klientu, viņš iet aiz klienta – jāuzklausa, neko nesaka klientam, nekāds minējums.
…