Temats, problemātika
”Alvas Kliedziens” Smagais metāls I, izdots 2002. gadā ir romāns, rakstīts dienasgrāmatas formā. Tā ir pusaudzes dienasgrāmata. Romāna galveno varoni Rugettu varētu uzskatīt par tā laika dumpinieci, jo darbība notiek 70. gadu Latvijā, un meitene ir nostājusies pret padomju iekārtu.
Šī dienasgrāmata ir skolnieces Rugettas skatījums uz padomju laiku 70. gadiem, viena cilvēka redzespunkts.
Šajā grāmatā sastopami pusaudžu gadiem raksturīgie “vētras un dziņu laikmeta” rituāli. Tā autobiogrāfiskais aspekts izaudzis no ilgākā laikā tapušām skolas gadu dienasgrāmatām. Saliekot kopā introspektīvu skicīšu fragmentus, ieraugāma padomju laikmeta bilde, kuras fonā divdesmitā gadsimta septiņdesmito gadu Rīga, bet priekšplānā dumpīga meitene Rugetta. Romāna darbības vide ir prestiža centra skola, kurā pulcējušies bērni galvenokārt no sociāli ietekmīgām – partijas nomenklatūras un tirdzniecības darbinieku aprindām, jo padomju ideoloģijas izplatītais oficiālais mīts par vienlīdzīgo bezšķiru sabiedrību neatbilst reālajai situācijai. Vairums pusaudžu ir mīksti kā “alva”, tāpēc spēj orientēties uz paklausību un turēšanos pie liekulīgās morāles stereotipiem. Pastāvīgi domājošie padomju sistēmā tiek uztverti ar nicinājumu un iekļauti neveiksminieku kategorijā – tāpat kā Rugetta, protestētāja un “kliedzēja”, negantās pusaudzes tipisks paraugs. Apkārtējie grib meiteni piemērot noteiktiem sociāliem stereotipiem, tāpēc viņa, tāpat kā viņas domu varonis Deivida Selindžera Holdens “Uz kraujas rudzu laukā”, cenšas no tiem atbrīvoties – bēgot un pieņemot īslaicīgas negatīvas identitātes, antisociālas sliktās meitenes lomu. Līdzās topošas rakstnieces daiļrades laboratorijai tikpat nozīmīga ir sievišķās dzimumidentitātes rašanās un veidošanās vēsture, kurā Rugetta pirms dzimumbrieduma sasniegšanas iziet caur simboliskām iniciācijām – pirmās mīlestības un nodevības pārbaudījumiem, kļūstot par jaunu sievieti.
Meitenēm pusaudžu vecumā ir raksturīga dienasgrāmatas rakstīšana. Ruggeta apraksta savus klasesbiedrus, draudzenes, savas attiecības ar viņiem. Nebeidzamie kari ar klases zēniem, kā jau tīņu vecumā ierasts. Nenoturīgā mīlestība – vēl pirms trim dienām viņu mīlēju, bet šodien vairs ne; pārdomas par zēniem un dzīvi kopumā. Skolas vadība cītīgi apkaro jebkādu savstarpēju simpātiju izrādīšanu starp zēniem un meitenēm. Mācību pārzine Kutūzova meitenes grib vest pie medmāsas, pārbaudīt „kura sieva, kura - meita.”
…