Grāmatvedības uzskaites, tās saturs u uzdevumi.
Grāmatvedība ir nozīmīgs uzņēmumu vadīšanas līdzeklis. Ar tās palīdzību tiek iegūta informācija par katra uzņēmuma saimniecisko un komercdarbību, par uzņēmējdarbībā izmantotiem mantiskiem un naudas līdzekļiem, to īpašniekiem.
Grāmatvedība ir process, kas nosaka, mēra un dara zināmu finansiālo informāciju, lai dotu iespēju šīs informācijas lietotājiem pieņemt lēmumus un spriedumus.
Uzņēmums ir saimniekošanas primārais posms un vienlaicīgi grāmatvedības pielietojuma pamatvienība. Grāmatvedība ir pilnīga un sistemātiski sakārtota viena uzņēmuma visu saimniecisko operāciju reģistrācija uz attaisnojuma dokumentu pamata.
Grāmatvedība tiek organizēta un īstenota katra atsevišķa uzņēmuma ietvaros.
Tās uzdevumi ir:
- nodrošināt uzņēmuma vadību ar informāciju saimnieciska rakstura lēmumu pieņemšanai;
- nodrošināt kontroli par uzņēmuma materiālo, darbaspēka un finansu resursu izmantošanu un īpašuma saglabāšanu;
- nodrošināt finansu pārskatu lietotājus ar patiesu un pilnīgu informāciju par uzņēmuma saistībām, saimnieciskās darbības rezultātiem un finansu stāvokli;
- nodrošināt pareizu nodokļu aprēķināšanu.
Lai apmierinātu finansiālās informācijas lietotāju intereses, grāmatvedību nosacīti iedala divās daļās:
1) vadības grāmatvedība;
2) finansu grāmatvedība.
Vadības grāmatvedība sagatavo detalizētu informāciju uzņēmuma operatīvai vadīšanai un stratēģiski svarīgu lēmumu pieņemšanai.
Vadības grāmatvedība ietver ļoti plašu aplūkojamo un analizējamo jautājumu spektru, galvenie no tiem:
- veikt produkcijas pašizmaksas un cenu kalkulāciju;
- kontrolēt izmaksu atbilstību plānotajiem normatīviem;
- analizēt produkcijas pašizmaksu un rentabilitāti.