Grāmatvedībai ir jāsniedz informācija noteiktiem šīs saimnieciskās informācijas lietotājiem. Šos lietotājus nosacīti var iedalīt divās grupās:
1)Uzņēmuma darbinieki un vadība:
2)Ārpus uzņēmuma esošie (akcionāri, bankas, valdības, likumdevēju un nodokļu institūcijas, kā arī citas ieinteresētās personas un firmas.
Lai apmierinātu abu šo info. lietotāju intereses, modernā uzņ. grāmatvedība arī iedalās diezgan norobežotās daļās:
Uzņēmuma iekšējo vajadzību grāmatvedību sauc par vadības grāmatvedību (menedžmenta), bet arējām vajadzībām domāto par – finansu grāmatvedību.
Fin.gram. uzskaites līmenis balstās un info par saimnieciskajā darbībā jau notikušiem faktiem. Personām ārpus uzņ.. nav jāzina uzņēmuma konfid.. informācija, lai to neizpaustu konkurentiem. Ārējiem lietotājiem domāto info var iegūt no uzņ.. pārskatos publicētajiem datiem. (Pirkt vai pārdot uzņ.. akcijas, aizdot tam naudu, vai esošie parādi tiks atmaksāti).
Finansu grāmatvedībai ir šādi galvenie uzdevumi:
Paredzēt un kontrolēt naudas plūsmu: daudzumu, laika periodu un risku. Naudas plūsma ir uzņēmuma naudas ieņēmumi un izdevumi attiecīgā darbības periodā;
Novērtēt uzņēmuma vadības iepriekšējo darbību;
Izvērtēt uzņēmuma vadības atbildību uzņēmuma apsaimniekošanā;
Noskaidrot valsts likumu un līgumu ievērošanu un izpildīšanu.
Naudas ieguldītāji un finansiālo pārskatu analizētāji ir ieinteresēti uzņēmuma nākotnes peļņas iespējās. Viņi lieto šī gada un iepriekšējo gadu grāmatvedības datus, lai prognozētu gaidāmo naudas plūsmu, kas tieši ietekmē akciju kursus, kā arī nosaka risku, kurš saistīts ar šīm prognozēm.
Otrais grāmatvedības uzskaites līmenis, kas ir saistīts ar vadības grāmatvedību, parasti ir orientēts uz tuvāku vai tālāku nākotni, tādēļ palīdz vadītājiem – iekšējiem info lietotājiem - pieņemt attiecīgos lēmumus, plānot, kontrolēt, un regulēt dažādas norises uzņēmējdarbībā. Praktiski vadības uzskaites (grāmatvedības) organizēšana ir konkrēta uzņēmuma iekšējā lieta. Daudzus finansu grāmatvedības elementus var sastapt arī vadības grāmatvedībā. Kā finansu tā arī vadības grāmatvedība balstās uz operatīvās uzskaites datiem, kuriem jābūt precīziem, patiesiem un pieejamiem, lai nodrošinātu pareizu lēmumu pieņemšanu.
Vadības grāmatvedībā var izdalīt trīs galvenos virzienus:
Lēmuma pieņemšanai nepieciešamās informācijas sagatavošana - izmaksu uzskaite un pašizmaksas kalkulēšana; cenu noteikšana, uzņēmuma finansēšanas iespēju un investīciju novērtēšana.
Plānošana - uzņēmuma mērķu izvirzīšana, turpmāko darbības virzienu izstrādāšana, budžeta sagatavošana, darbības efektivitātes novērtēšana.
Kontrole un regulēšana – faktisko rezultātu un plānoto rādītāju salīdzināšana, kļūdu un neveiksmju konstatēšana, kā arī darbības uzlabošanas iespēju noteikšana.…