Frančaizings –
Preču un pakalpojumu izplatīšanas metode, partnerattiecību veids ar precīzi formulētiem pušu pienākumiem un tiesībām starp: franšīzes devēju (Franchisor) - kompāniju, kas sekmīgi strādā un ir labi zināma, pierādījusi savas biznesa koncepcijas dzīvotspēju un ir gatava nodot to citam uzņēmējam, un franšīzes ņēmēju (Franchisee) - fizisku personu vai kompāniju, kas pērk nosaukuma, biznesa idejas, preču zīmes lietošanas tiesības, t.i., franšīzi. Tehniski abas puses saista līgums “franšīze”, bet pēc terminoloģijas tas bieži tiek izmantots, lai apzīmētu biznesu, kuru vada franšīzes ņēmējs.
2. Kā sākas franšīzes ķēde?
Iedomājieties veikalu, kas pieder individuālajam uzņēmumam un kas strādā pēc noteiktas koncepcijas. Ja bizness attīstās veiksmīgi, īpašnieks vēlas atvērt otro, trešo utt. veikalu. Tad viņam jāalgo personāls, lai tas izpildītu ikdienas darbu. No otras puses, ja īpašnieks grib attīstīt un palielināt savu biznesu, bet negrib pats vadīt vēl vienu veikalu, viņš var pilnvarot veikala nosaukumu un biznesa sistēmas otram individuālam uzņēmējam. Par to viņš saņem atlīdzību (noteikto summu vai ikmēneša maksu, kura varētu būt procentuāli atkarīga no pārdošanas apjomiem vai citiem faktoriem). Šinī gadījumā var teikt, ka tas ir frančaizinga uzņēmums.
3. Cik izplatīts ir frančaizings?
Jūs pārsteigs! 2000. gada pētījumi parādīja, ka frančaizinga kompānijas un franšīzes ņēmēji ASV mazumtirdzniecībā sastāda 1 triljonu ASV dolāru gadā no 320000 kompānijām 75 nozarēs. Frančaizings veido 40% no visas ASV mazumtirdzniecības. Analīze rāda, ka frančaizings dod darbu vairāk nekā 8 miljoniem cilvēku.
4. Kas ir “biznesa formāta” frančaizings?
Biznesa formātā frančaizings nozīmē, ka frančaizors (franšīzes devējs) sastāda pilnu plānu jeb formātu, kā vadīt uzņēmumu. Plāns sastāv no procedūrām praktiski visos biznesa aspektos un strādā kā pilna vadības lēmumu matrica frančaizi (franšīzes ņēmējam). Galvenais biznesa formāta pluss ir tas, ka sistēma jau ir izstrādāta, pārbaudīta un saskaņota ar preču zīmi. Tādējādi sevi jau pierādījusi, kvalitatīvi sagatavota tirdzniecības koncepcija parasti dos labākus attīstības rezultātus nekā pašu izgudrota.…