Lai noteiktu uzņēmuma fin.stāvokli, izmanto rādītājus, kuri raksturo: 1. uzņēmuma kapitālo struktūru un avotus; 2. kapitāla lietošanas intensitāti un efektivitāti; 3. uzņēmuma maksātspēju un kredītspēju; 4. finansiālās stabilitātes robežas.Šos rādītājus novērtē: 1) salīdzinot tos ar citu uzņēmumu rādītājiem; 2) salīdzinot ar datiem par iepriekšējiem periodiem; 3) salīdzinot ar eksistējošām vispārpieņemtām normām konkrētajā nozarē.
Uzņēmuma fin.analīzi var veikt dažādiem nolūkiem ( par tiem var interesēties – uzņēmuma vadība, sabiedrības pārstāvji, darbinieki, investori, kredītiestādes u.tml.).Atkarībā no subjekta, kam FA ir nepieciešama, to var iedalīt 2 līmeņos: 1) iekšējā FA ( kompleksa ekonomiska analīze, kuras uzdevums – dot nepieciešamo analītisko materiālu uzņēmuma vadītājam, pamats mārketinga un ražošanas programmu izstrādei, nozīmīga vieta finanšu menedžmentā. Tā tiek veikta pēc šādiem rādītājiem: peļņas iegūšana un produkcijas pārdošana, visas uzņ. ražotās un pārdotās produkcijas pašizmaksa, atsevišķu produkcijas veidu pašizmaksa, cenu un izmaksu novirzes no plānotajām un to iemesli, amatpersonu atbildības raksturojums par budžeta ievērošanu attiecībā pret izdevumiem ).; 2) ārējā FA – tiek izmantota ierobežota informācija, kas nesniedz vispusīgu ieskatu par uzņēmuma darbību. To veic potenciālie investori, piegādātāji, kontrolējošās organizācijas, izmantojot publicētos fin. pārskatus, ar mērķi identificēt iespējas ieguldīt līdzekļus ienesīgā projektā; kontrolēt aprēķināto nodokļu summas; pārliecināties par sadarbības partnera fin.stabilitāti. To veido šādas sastāvdaļas – peļņas absolūto rādītāju analīze, rentabilitātes relatīvo rādītāju analīze, uzņ. finansiālā stāvokļa, fin. stabilitātes, ekonomiskās diagnostikas, bilances likviditātes, masātspējas analīze, pašu un aizņemtā kapitāla izmantošanas efektivitātes analīze ).…