Elastība ir ļoti svarīgs faktors katras kompānijas biznesa plānošanā. Katrai precei vai pakalpojumam izpēta pieprasījuma un piedāvājuma elastību, lai aprēķinātu optimālu cenu, kas sniegtu lielākus ienākumus, protams, ievērojot ētikas normas. Katram skaidrs, ka palielinot preces cenu, tās pārdotais daudzums, visticamāk, samazināsies, turpretī, ja cenas pazemina, visticamāk, pārdotais daudzums palielināsies. Šīs sakarības veido elastību, kas nosaka, vai kopējie ienākumi palielināsies vai samazināsies.
Pieprasījuma elastība
Pieprasījuma elastība attēlo pieprasītā preču daudzuma izmaiņu atbilstīgi to cenu izmaiņām:
• Ja mazas cenu izmaiņas izraisa relatīvi lielas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, mēs sakām, ka pieprasījums ir elastīgs.
• Ja mazas cenu izmaiņas izraisa relatīvi mazas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, mēs sakām, ka pieprasījums ir neelastīgs.
Pieprasījuma elastīgums ir atkarīgs no patērētāja materiālā stāvokļa, dzīves līmeņa, un no preces nepieciešamības.
Pieprasījuma elastības cēloņi:
1. Aizvietotājpreču pieejamība. Ja precei ir vairāki tai līdzīgi aizvietotāji, kuriem vienādas cenas, tad pieprasījums pēc šīs preces būs elastīgs. Ja cena kaut nedaudz paaugstināsies, daudzi patērētāji dos priekšroku aizvietotājprecēm, kuras tagad ir relatīvi lētākas, un mazs cenas pazeminājums piesaistīs daudzus patērētājus, kuri agrāk bija pirkuši aizvietotājpreces.
Pieprasījums ir neelastīgs, ja precei nav tai līdzīgu aizvietotāju. Kad cena šādai precei mainās, patērētājs nevar iegādāties citas līdzīgas preces. Cenas izmaiņas relatīvi maz ietekmē pieprasīto preču daudzumu. Piemēram, kopējais degvielas pieprasījums būs neelastīgs. Šim produktam nav līdzīgu aizvietotāju.
2. Kaitīgo ieradumu preces.
…