-
Dzimuma stereotipi masu saziņas līdzekļos
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Pētījums | 4 |
1.1. | Stereotipi publicistikā | 4 |
1.2. | Stereotipi globālajā tīmeklī | 5 |
1.3. | Jokos izteikti stereotipi | 5 |
1.3.1. | Stereotipi par sievietēm | 5 |
1.3.2. | Stereotipi par vīriešiem | 6 |
Nobeigums | 7 | |
Izmantotā literatūra | 8 |
Ievads
Stereotipi bieži vien ir negatīvi un saistās ar aizspriedumiem un diskrimināciju. Tie ir ļoti noturīgi, un pārmaiņas tajos notiek tikai ilgākā laika posmā. Vārdnīcas vārdu „stereotips” definē šādi:
• Stereotips jeb stereotipisks priekšstats, socioloģijā, ir noturīgs, pārspīlēts un neobjektīvs priekšstats par kādu cilvēku tipu, grupu vai sabiedrību. Tā pamatā ir aizspriedumi, nevis fakti, bet, ilgāku laiku atkal un atkal atdzīvināti, stereotipi nostiprinās cilvēku apziņā un sīksti pretojas pārmaiņām vai faktiem, kuri pierāda pretējo.
• Stereotips- vispārpieņemts darbības, rīcības u.tml. veids, vispārpieņemts uzskats.2
Pastāv uzskats, ka stereotipu veidošanās atspoguļo kādu varas struktūru, kur sabiedrībā dažādas grupas, izmantodamas marķēšanu (birku pielikšanu).
Sociālie stereotipi ir vecāku un sabiedrības iemācītās uztveres shēmas, relatīvi stabili un parasti vienkāršoti priekšstati par sociālajiem objektiem – cilvēkiem, grupām, notikumiem. Stereotipi ir ļoti daudzveidīgi. Izplatītākie no tiem ir dzimuma, rasu, etniskie un vecuma stereotipi.
Dzimuma stereotipi ir uzskati par sievietei un vīrietim piemītošām īpašībām, kas balstīti uz aizspriedumiem, nekritiskiem pieņēmumiem un neobjektīvu vērtējumu. Tieši dzimumstereotipi ļoti bieži veido dzimumdiskriminācijas pamatu, liedzot viena vai otra dzimuma pārstāvim izvēlēties noteiktu nodarbinātības veidu vai uzvedību. Ja cilvēki neatbilst šiem tradicionālajiem stereotipiem, pret viņiem var tikt izrādīta negatīva attieksme.
Šajā darbā autori ir veikuši izpēti par dzimumu stereotipiem. Dzimuma stereotipi ir pārliecība par to, kāds ir vīrietis un kāda ir sieviete. Stereotipi par vīrieša un sievietes izturēšanos var būtiski ietekmēt šo izturēšanos un otrādi.
Ja vīrietis gūst panākumus darbā, viņš apzināti taisa karjeru, bet par sievieti šādā gadījumā teiks, ka viņa ir kā apmāta uz karjeru. Par vīrieti, kuram vienmēr padomā kāds netradicionāls problēmas atrisinājums, teiks, ka viņš ir radošs, bet sievieti šajā situācijā uzskatīs par pārgudru, nenosvērtu, tādu, kura runā nepārdomāti vai grib parādīt, ka visu vienmēr zina vislabāk.
Vairums sieviešu cenšas izturēties atbilstoši tam, ko no viņām sagaida sabiedrība, atbilstoši uztveres stereotipiem par sievietes lomu sabiedrība. Vidēji vairākums sieviešu izvairās izrādīt tik augstu sasniegumu motivāciju kā vīrietis, atsakās veidot tik mērķtiecīgu karjeru, nav tik dominējošas, konkurējošas, uzņēmīgas un agresīvas kā vīrieši. Viņas ļaujas savai intuīcijai, emocijām, jo ir akceptējušas sabiedrībā pieņemtos uzskatus par maigo emocionālo, pakļāvīgo sievieti, kuras dzīves piepildījums ir ģimenes laime.
Sabiedrībā dominējošie dzimuma lomu stereotipi nostāda sievieti nevienlīdzīgā situācijā ar vīrieti, piešķirot vīrietim augstāku sociālo statusu, iespējas karjerai un darbam, līdz ar to lielākas iespējas ietekmēt pašā sabiedrībā notiekošos procesus.
…
Stereotipi ir nezūdoša sabiedrības vērtība, jo vienmēr būs sievietes un vīrieši, kuri ticēs stereotipiem, paplašinās stereotipu veidus un tipus, tādējādi padarot tos „nemirstīgus”. Mēs esam netīši pakļauti stereotipu varai, jo mūsu zemapziņa tos ir pieņēmusi kā neapstrīdamas sabiedrības normas un standartus. Iespējams arī, ka kultūrmantojums ir viens no noteicošajiem faktoriem stereotipu veidošanās procesā. Arī paaudzes pārmanto pastāvošos stereotipus no iepriekšējās paaudzes, bet tas notiek izlases veidā, izšķirojot to, kas ir atbilstošs attiecīgās sabiedrības tendencēm.
- Dzimuma stereotipi masu saziņas līdzekļos
-
Kritiskā domāšana māsu praksē
Konspekts5 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Psiholoģija
- Masu mediji, kontrole un izglītība
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Masu mediji, kontrole un izglītība
Konspekts augstskolai3
-
Kritiskā domāšana māsu praksē
Konspekts augstskolai5
-
Pacienta psihosociālo vajadzību aprūpe māsu praksē
Konspekts augstskolai3
-
Valoda, diskurss un dzimuma identitāte
Konspekts augstskolai7
-
Neverbālās saziņas pamatelementi
Konspekts augstskolai3