Ievads
Pasaulē ikdienu notiek dažādu veidu katastrofas, no kurām rodas lielākas vai mazākas sekas. Tie ir negadījumi, kas apdraud cilvēku dzīvību, veselību vai pat izraisa cilvēku nāvi, tiek nodarīti materiālie zaudējumi vai kaitējumi apkārtējai videi, u.c. Arī Latvija nav izņēmums, tāpēc šī studiju darba mērķis ir aplūkot informāciju par civilās trauksmes un iedzīvotāju apzināšanas sistēmu Latvijā. Vadoties no izvirzīta mērķa, viens no galvenajiem studiju darba uzdevumiem ir apskatīt ar piemēriem civilās aizsardzības organizāciju Liepājas apkārtnē.
Studiju darba mērķa un uzdevuma īstenošanai tika izmantotas informācijas vākšanas metode, savukārt par darba informācijas avotiem kalpoja interneta resursi.
1. Civilās trauksmes un iedzīvotāju apziņošanas sistēma
Civilās trauksmes un iedzīvotāju apziņošanas sistēma ir paredzēta iedzīvotāju, valsts iestāžu un pašvaldību brīdināšanai katastrofu vai tās draudu gadījumā, kā arī informēšanai par ārkārtējas situācijas, izņēmuma stāvokļa vai mobilizācijas izsludināšanu un trauksmes sirēnu izmantošanas un pārbaužu kārtību. Noteikumi reglamentē trauksmes sirēnu uzstādīšanu uz valsts un pašvaldību institūciju īpašumā vai valdījumā esošajām ēkām, kā arī paredz gadījumus, kad uz valsts un pašvaldību institūciju ēkām uzstādīto trauksmes sirēnu nepieciešams pārvietot uz citu ēku, ņemot vērā objekta īpašnieka ierosinājumu. Šajā gadījumā trauksmes sirēnu demontāžas un montāžas darbus finansē no saviem līdzekļiem trauksmes sirēnas pārvietošanas ierosinātājs. [1]
Lai brīdinātu, informētu sabiedrību par ārkārtas situācijām un noteiktu kārtību rīcībai katastrofu gadījumos, pamatojoties uz Civilās aizsardzības un Mobilizācijas likumu 2007. gada 7. augustā ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 530 par „Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas izveidošanas, izmantošanas un finansēšanas kārtību”, kuri ir uzrakstīti 1.1. – 1.6. apakšnodaļās. [2]
1.1. Vispārīgie jautājumi
…