Ievads darba resursu vadībā. Cilvēku resursu vadība kā pamats organizācijas ilgtspējīgai attīstībai un konkurētspējai
Kāda ir darba resursu vadības būtība un uzdevumi?
Autore uzskata, ka, lai saprastu darba resursu vadības būtību un uzdevumus, ir jānodefinē, kas ir darba resurss. Darba resurss – cilvēks, darbinieks uzņēmumā, organizācijā. Personāls sastāv no darba resursa – cilvēkiem, darbiniekiem.
Personāla vadīšanā (darba resursu vadīšanā) ietilpst organizācijas politika un procedūras, ko veic, lai piesaistītu, mācītu un noturētu organizācijās labus darbiniekus. Personāla vadīšanu var traktēt divējādi:
– funkcionāli – personāla vadīšana kā funkcija, kuras uzdevumi ir cilvēka potenciālās enerģijas realizēšana saimniecisko panākumu veidā.
– institucionāli – personāla vadīšana kā institūcija organizatoriskajā sfērā, kas specializējas uz personāla saimniecisko uzdevumu ievērošanu un izpildi. Kā institucionāls dienests personāla saimniecība atrodas organizācijas pašā centrā attiecībā pret citiem dienestiem.
Personāla vadīšana ir zinātne, kuras izziņas priekšmets ir līdzstrādnieku personālā vadība organizācijā, ar mērķi izskaidrot, atveidot un prognozēt vadības objekta izturēšanās veidu. Personāla vadīšanas galvenais uzdevums ir veidot attiecības starp organizāciju un personālu tā, lai respektētu un saskaņotu abu pušu intereses.