Katrs cilvēks informāciju no ārpasaules saņem dažādos veidos, kā viņš to var sajust, uztvert un saprast, ir atkarīgs no dažādiem faktoriem, piemēram, no audzināšanas, zināšanām vai apkārtējas vides ietekmes. Ikvienam no mums par dažādām lietām, notikumiem vai procesiem ir savas asociācijas, bet dažkārt ir nepietiekamas zināšanas, lai izprastu lietu dziļāku būtību.
2.1 Garīgās attīstības traucējumi kā integrāciju ierobežojošs faktors
Garīgās attīstības traucējumu līmeņi
Amerikas garīgo traucējumu asociācija ir definējusi garīgās attīstības traucējumus kā nozīmīgu, ievērojamu, neparastu, vispārēju intelektuālu funkcionēšanu, kas pastāv vienlaicīgi adaptīvās uzvedības nepietiekamību, kas parādījusies attīstības laikā. Garīgo atpalicību raksturo trīs faktori: adaptācijas traucējumi apkārtējā vidē, intelektuālo funkciju traucējumi un attīstības periodu nobīdes atpalicība vecuma raksturojumam pieaugušā gados. Tā, kā garīgās atpalicības raksturojumā tiek runāts par totālu un vienmērīgu centrālās nervu sistēmas attīstības traucējumu, šīs nozares piekritēji mēra garīgo atpalicību atkarībā no intelektuālās sfēras traucējumiem. Šajā nolūkā tiek izmantoti intelekta testi. Intelekta testēšanas rezultāts parasti tiek izteikts ar intelekta koeficientu (IQ). Pasaules Veselības organizācija rekomendē garīgās atpalicības iedalījumu pēc IQ četrās pakāpēs:
IQ 70-50 viegla garīgā atpalicība
IQ 50-35 vidēji smaga garīgā atpalicība
IQ 35-20 smaga garīgā atpalicība
IQ zem 20 dziļa garīgā atpalicība (Liepiņa S., 2003: 56 )
…