Eksāmens
Cilvēkresursu vadība un attīstība
Eksāmena jautājumi:
1.Raksturojiet cilvēkresursu vadības būtību, galvenos mērķus un procesus, to nozīmi organizācijas kopējā darbībā.
2.Kādas ir galvenās cilvēkresursu vadības funkcijas un lomas? Kā tās atšķiras atkarībā no organizācijas lieluma?
3.Raksturojiet cilvēkresursu rekrutēšanas un atlases kanālus, metodes un veidus, to priekšrocības un trūkumus.
4.Raksturojiet cilvēkresursu plānošanas procesu, to ietekmējošos ārējos un iekšējos faktorus.
5.Kāpēc organizācijā ir nepieciešama cilvēkresursu attīstības plānošana un īstenošana? Kādi ir organizācijas potenciālie ieguvumi no tā?
6.Raksturojiet cilvēkresursu motivācijas nozīmi, motivēšanas paņēmienus, motivācijas problēmas un to novēršanas veidus.
7.Raksturojiet iespējamās darba strīdu risināšanas metodes. Izvēlēties vienu no tām un aprakstiet tās pielietojuma iespējas, priekšrocības un trūkumus.
8.Raksturojiet jaunākās darbaspēka attīstības tendences un to ietekmi uz nozari, kurā šobrīd strādājat. Kādus cilvēkresursu vadības procesus šīs izmaiņas ietekmēs?
9.Raksturojiet komunikācijas kompetences nozīmi cilvēkresursu vadības procesos kopumā un nozarē, kurā šobrīd strādājat. Īsi raksturojiet aktīvās klausīšanās metodi komunikācijā un tās pielietojuma iespējas darba vidē.
PRAKTISKAIS UZDEVUMS:
Dagmāra, uzņēmuma, kurā strādā 10 darbinieki, īpašniece un vadītāja, ir nolīgusi jūs pārņemt cilvēkresursu vadības funkciju, lai viņa varētu koncentrēties uz citām sava biznesa jomām.
Augšupejošā ekonomika ir ļoti ietekmējusi uzņēmumu un paredzams, ka nākamo trīs gadu laikā kopējais ieņēmumu pieaugums būs par 10 %, dažos ceturkšņos pieaugums sasniegs 30 %.
Paredzams, ka pieci no desmit darbiniekiem aizies pensijā trīs gadu laikā. Šie darbinieki ir bijuši organizācijā kopš sākuma un nodrošina unikālu uzņēmuma vēsturisko perspektīvu. Pārējie pieci darbinieki ir dažāda vecuma.
Papildus šīm izmaiņām Dagmāra uzskata, ka viņi varētu ietaupīt izmaksas, ļaujot darbiniekiem strādāt vienu vai divas dienas nedēļā. Viņai ir zināmas bažas par produktivitāti, ja viņa ļauj darbiniekiem strādāt mājās.
Neskatoties uz šīm bažām, Dagmāra pat ir apsvērusi iespēju slēgt fizisko biroju un padarīt savu uzņēmumu par virtuālu organizāciju, taču viņa brīnās, kā tik lielas izmaiņas ietekmēs spēju komunicēt un darbinieku motivāciju.
Dagmāra ieplāno tikšanos ar jums, lai pārrunātu savu redzējumu. Jūs veicat pētījumu, lai jūs varētu sniegt ieteikumus par situācijas risinājumiem.