Agrīnās bērnības vecumposma raksturojums
Pedagoģijā pieņemts bērnus sagrupēt pēc vispārējās attīstības īpatnībām noteiktās grupās – vecumposmos.
Psihologi par agrīno bērnību sauc bērna attīstību no 1-3,5 gadu vecumam.
Šajā laikā sāk attīstīties personības galvenās kvalitātes: t.i.
kā ES koncepcija;
pašvērtējums;
saskarsmes prasmes;
iemaņas;
atdarināšana;
priekšmetu, nosaukumu apguve u.c.
Runas attīstība bērniem no 1-3 gadiem:
1 gads – pirmie saprotamie vārdi (mamma);
1.5 gadi – divu vārdu kombinācijas, apguvis 30-100 vārdus;
2-2.5 gadi – garāki vārdu savienojumi, sākas progress runas attīstībā, zina ap 300 vārdu.
3 gadi – runu veido vienkārši teikumi, sarunājas, apgūst krāsu un priekšmetu formu nosaukumus, zina ap 1500 vārdiem.
3 gadu vecumā parādās pazīmes, kad „ES” runā, (bērns apgūst īpašo mazbērnu valodiņu).
Galvenie psihiskās attīstības sasniegumi no 12 mēnešiem līdz 3 gadiem ir:
1 gads – saprot runu;
2 gadi – aktīvās runas izmantošana;
3 gadi – runas izveidošanās, tēlainās domāšanas pazīmes, lietu kārtības apjēgšana.
Ap 2 gadu vecumu bērni dažādām lietām piešķir simbolisku jēgu, t.i., psiholoģijā nosauktas par atdarināšanu uz iztēles pamata.
Simboliskās darbības psihologi saista ar zīmēšanu (2-3 g.). (iepazīst zīmuli – švīkā, vēlāk parādās dažādas līdzības.)
Simboliskās darbības sasistās ar rotaļām (1-3 g. – atklāj priekšmetu pielietojumu)
Psihologi rotaļas un spēlēšanos grupē šādi:
izzinošas spēles un rotaļas;
konstruējošās jeb konstruktorspēles;
lomu un sižetu spēles.
Ar spēlēm un rotaļām bērni pauž arī savu sociālo pieredzi un iztēli, pauž paškontroles prasmes, saistās arī ar saskarsmes prasmju un iemaņu apguvi.
1.5 – 2 gadi – bērni sāk spēlēties ar vienaudžiem. Šajā laikā attīstās arī uztvere, atmiņa, domāšana.
…