Pieprasījums ir neelastīgs, ja tā noieta apjomu gandrīz neietekmē cenu svārstības. Lai arī pēc cenu elastības jēdziena nepastāv pirmās nepieciešamības preces vai luksusa preces, taču neelastīga pieprasījuma procesiem vairāk atbilst preces, kuras var klasificēt par pirmās nepieciešamības precēm. Šādas preces ir maize, sviests, piens vai sāls. Šos produktus cilvēki uzskata par neaizvietojamiem vai ikdienai tik nepieciešamus, ka patērētājiem cenas izmaiņa ir nebūtiska, vai tie spēj samierināties ar to, lai iegādātos produktu.
Savukārt produkts, kura noieta apjomu būtiski ietekmē cenas izmaiņas, t.i. izmainoties preces cenai, arī pieprasījums izmainās - pieprasījums ir elastīgs. Šādiem produktiem ir ļoti būtiskas cenu izmaiņas, kas attiecīgi ietekmē tālāk tirgū to noietu. Kā piemēru šādam produkta pieprasījumam var minēt pieprasījumu pēc naudas aizņēmumiem, piemēram, hipotekārajiem kredītiem, jo pat neliels kredītprocentu kāpums jūtami ietekmē iespējas aizņemties naudu. Šie piemēri vairāk skar patērētāju, tomēr to pašu var attiecināt uz tirgotājiem.
Kādas ir cenu veidošanas metodes, kuru pamatā ir izmaksas, pieprasījums un konkurenti?
Uz izmaksām balstītās cenu noteikšanas metodes praktiski neņem vērā pircēja viedokli. No tām visbiežāk lieto papildināšanu un uzcenojumu.
-Izmaksu papildināšana - cenu noteikšanas metode, kas balstās uz uzņēmuma ražošanas izmaksu aprēķinu, kurš papildināts ar noteiktu peļņas procentu
-Cenu noteikšana ar uzcenojuma metodi ir līdzīga izmaksu papildināšanas metodei, un to izmanto vairums mazumtirdzniecības uzņēmumu.…