Cenu veidošanās principi starptautiskajā tirdzniecībā.
Daudziem maziem un vidējiem uzņēmumiem vietējos tirgos preču noteikšanas lēmumi ir balstīti uz relatīvi vienkāršu kopējo izmaksu aprēķināšanas procesu, ieskaitot vadīšanu, mārketingu un plānoto peļņas robežu. Šādām firmām problēmas uzrodas, kad izmaksas palielinās, plānotā tirdzniecība nerealizējas vai konkurenti izrādās pārāki. Turpretī starptautiskajā tirgū cenu plānošanas process, ir daudz sarežģītāks, jo to ietekmē vēl daudzi citi faktori, tādi kā valūtas kursu svārstības, paātrināta inflācija, arī alternatīvas maksāšanas/ tirdzniecības metodes, piemēram, līzings, barters vai pārtidzniecība. Galvenokārt, globālā mārketinga menedžeri nosaka precēm cenu pēc to specifiskajām īpašībām, ražošanas izmaksām, līdzīgi kā iekšzemē, tomēr ņemot vērā vēl papildus faktorus. Vispārīgi runājot, cenu noteikšanas lēmums ietver sākuma cenas noteikšanu, kā arī noteiktās cenas mainīšanu laika gaitā. 1
Cenu noteikšana jauniem oriģināliem produktiem ir saistīta ar kādas svarīgas problēmas risināšanu, cenai jābūt pietiekami augstai, lai segtu paaugstinātās izmaksas jaunu produktu izstrādei un pārdošanai, vienlaikus pietiekami zemai, lai nezaudētu konkurencē. Krējuma nosmelšana cena ir iespējami augstākā cena, ko nosaka, rēķinoties ar to, ka pircējs dažādu iemeslu dēļ ir ar mieru maksāt dārgi. Tirgus iegūšanas cenu parasti nosaka zemāku par konkurences cenām it īpaši, ja produktu ražo lielā daudzumā. Presiža cenas vienmēr ir augstākas – lai apliecinātu tirgū produkta augsto kvalitāti. Mārketinga stratēģijas atbilstoši produkta cenai uz kvalitātei parādītas 4. tabulā. 2
…