Automašīnai braucot, pagriezienos un ceļa nelīdzenumos katrs ritenis veic dažādus ceļa garumus. Lai riteņi neizslīdētu, tiem ir jāgriežas ar dažādiem ātrumiem, tādēļ diferenciālis ir mehānisms, kas ļauj piedziņas ass riteņiem griezties dažādos ātrumos un ar vienādu (vai dažādu) tiem pievadīto griezes momentu. Diferenciāli izmanto gan automobiļos, gan traktoros. Dažus kravas automobiļus apgādā ar jaudas noņemšanas kārbu, ko izmanto griezes momenta un jaudas pārvadīšanai uz dažādiem papildu mehānismiem, piemēram, celšanas iekārtu, tītavu, sūkņiem. Daudzdisku diferenciālis tiek izmantots autosportā, jo to konstrukcija iekļauj atsperotas berzes disku atsperotās paketes.
Priekšrocības un trūkumi:
Automašīnai braucot, pagriezienos un ceļa nelīdzenumos katrs ritenis veic dažādus ceļa garumus. Lai riteņi neizslīdētu, tiem ir jāgriežas ar dažādiem ātrumiem, tādēļ diferenciālis ļauj piedziņas ass riteņiem griezties dažādos ātrumos un ar vienādu (vai dažādu) tiem pievadīto griezes momentu. Viena no priekšrocībām ir diferenciāļa griezes momenta un jaudas pārvadīšana uz dažādiem papildu mehānismiem.
Ja kādam no riteņiem ir slikta saķere ar ceļa segumu, tad efektīvais griezes moments uz to ir niecīgs, attiecīgi, simetriskais diferenciālis uz otru riteni pievadīs tikpat lielu spēku. Tātad, ja viens rietenis izslīd, tad tā vilkme ir tuva nullei, tas pats uzreiz notiek ar otru riteni un kopsummā auto vienkārši pazaudē visu jaudu. Lai to uzlabotu, automašīnās uzstāda pilnu vai daļēju diferenciālu bloķēšanu, kuras pakāpi nosaka bloķēšanas koeficients. Pilnās bloķēšanas diferenciālis noved pie riepu straujas nodilšanas un stabilitātes zaudēšanas uz cietas virsmas. Daudzdisku diferenciālis tiek izmantots autosportā, tādēļ ātri nodilst un ir nepieciešama iejaukšanās pēc katrām sacīkstēm, lai atjaunotu mezgla darbspēju. Diferenciāļu mīnusi ir arī to izgatavošanas sarežģītība, agregāta uzstādīšana un remonta kopumā dārgās izmaksas. …