Dēmokrits (apm. 460 – 370 p.m.ē.) uzskatīja, ka audzināšana dod cilvēkam 3 dāvanas: labi domāt, labi runāt, labi darīt. Ne māksla, ne gudrība nav sasniedzama bez mācīšanās, bet audzinot cilvēks kļūst labs, pateicoties vingrinājumiem. Audzināšanas mērķis bija vērsts uz šīm trim, cilvēkam dotām, dāvanām.
“Kopš sevi atceros ,allaž esmu vēlējies kļūt labāks basketbolists un šos nodomus nekad neatliku.Tā bija spītīga pašmācība, un šie meklējumi deva milzum daudz informācijas.Man nav labu akadēmisko basketbola pamatu, jo laiks, kad sāku trenēties ar bumbu, sakrita ar ekonomiskajām un politiskajām pārmaiņām valstī un tās skāra arī sporta skolas Liepājā.”
Sokrats (apm. 470 – 399 p.m.ē.) veltīja dzīvi cilvēka pašizzināšanai un tikumiskai pilnveidošanai. Aicināja klausītājus iedziļināties sevī. Par augstāko uzskatīja zināšanas un gudrību. Viņaprāt, galvenais ir individuālais mērķis – katra cilvēka morālā pilnveidošanās.
“Tālis Porziņģis tiek minēts starp tiem pieciem izcilākajiem,kam būtu priekšrocības,stājoties Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā,taču basketbols paliek prātā vairāk un visus akadēmiskos nodomus apcērt saknē.Noticējis ieteikumam, ka viņam vajag atrādīties ASK trenerim Jānim zeltiņam ,Tālis arī drosmīgi piesakās, un speciālists pēc trīs dienu treniņiem atzīst ,ka jauneklis no Alsungas varētu pat mēģināt palikt pie aktīvajiem spēlētājiem.”
…