12.E.Valahas, R.Kvinna, K.Kamerona kultūras tipi
1) Hierarshiska : birokrātiska
Vērtības – efektivitāte, drošība stabilitāte, lojalitāte (piemēru vajag)
2) Tirgus kultūra (orientēta uz āru) (piegādāt., konkurent, VID, klienti)
Vērtības – konkurētspēja, produktivitāte, panākumi, vērsti uz rezultātu (Bankas, Lattelecom, Apdrošin, firma)
3) Klanu kultūra : ģimenes tipa kultūra.
Vērtību sistēma – „mēs” pasziņa, cieņa, uzticība, tradīcijas, neformālās attiecības, vērsta uz informāciju
4) Adhokrātiskā kultūra
Akcents uz personību, inovācijām, atzinību, reisku, ambicioza, vērsta uz āru. Varas rotācija, kuru nosaka uzdevums.
E.Valahas org.kultūras dimensijas.
Kultura nav monolīta, tā ir birokrātiska, vai inovatīva vai atbilstoša.
Birokratija (vara, kontrole, konkurence)
Inovatīvā (brīvība, risks)
Atbilstošā (vienotība, lojalitāte, cieņa uzticība)
E.Valaha konkurētspējas kritēriji : sasniegti rezultāti, veidos kā tos sasniedz.
Apkopojot savus un citu autoru pētījumus, K.Kamerons un R.Kvinns (1999) izdala četrus organizāciju kultūras kultūras tipus:
Hierarhijas tipa org.k. – Organizācijas ir loti strukturēta, cilvēku darbību tajā nosaka formalizētas procedūras, darbības tiek stingri kontrolētas. (Galvenokārt raksturīga lielām privātām kompānijām un valsts un pašvaldību iestādēm)
Tirgus tipa org.k – orientēta uz apkārtējo vidi – darbam ar ārējiem klientiem (piegādātājiem, patērētājiem, likumdevējiem utt.)
…