9. Uztvere attiecas uz prasmi saskatīt tuvākos objektus un saistīt tos ar tālākajiem. Tā ir rūpīga un precīza ielūkošanās uztveres laukā un redzētā attiecināšana uz plašākā laukā vai kontekstā saskatīto. (169)
Piemērs.
Palīdzēt bērnam uztvert apkārt notiekošo. Esot zooloģiskajā dārzā stāstīt bērnam papildus informāciju par redzētajiem dzīvniekiem. (Pastāstīt ko tie ēd, kāpēc dzīvnieki ir tik dažādi, ar ko tie atšķiras no cilvēkiem.)
10. Lasīt nozīmē domāt. Lasīšanas procesā piedalās kritiskā domāšana (vārdu daļu un visu vārdu, frāžu un teikumu atšifrēšana) un radošā domāšana (iztēles un empātijas izmantošana, prasme risināt problēmas un ievērot rezultātu atšķirības). (230)
Piemērs.
Kā likt bērnam domāt lasot? Ja bērns jau prot lasīt, tad iedošu viņam izlasīt pasaku un pēc izlasīšanas uzdošu jautājumus par izlasīto pasaku. Ja bērniņš neprot lasīt, tad nolasīšu šo pasaku pati un uzdošu jautājumus, uz kuriem viņam jāatbild. (Par ko ir pastāstīts pasakā? Kāpēc tur ir tā teikts? Ko tu domā par šo pasaku? Kas tev patika vis vairāk?)
…