13.Raksturojiet, pēc kādām skolēna uzvedības pazīmēm var spriest, ka viņam ir izveidojies mazvērtības komplekss par sevi kā par skolēnu! Kādā veidā skolotājs mācību procesā var veicināt tā mazināšanos?
Pamatā cilvēkiem mazvērtības sajūtas rodas dvēseles dziļumos, viņiem ir kļūdains pašvērtējums, kas liek pašiem par sevi domāt kā par kaut ko zemāku, neglītāku, dumjāku utt. Tādā veidā cilvēks pats sevī ieslēdzas, viņam izpaužas vēlme uz agresivitāti. Mazvērtības sajūta kļūst par neirozi, kas izraisa ciešanas, biklumu, bailīgumu, naidīgumu, agresivitāti, plosošu nepieciešamību pārspēt citus, viņus komandēt, būt vienmēr pirmajam, pazemot citus utt. Šīs nepilnvērtības izjūtas kļūst par visas personības reakciju pret jebkuru un jebkurā situācijā. Tas ir garīgais stāvoklis – reizēm apzināts, bet ļoti bieži – neapzināts. Ja skolēns ir kluss, baidās izteikt savu viedokli vai neizsaka to vispār, skolotājam jāmēģina iedrošināt nebaidīties kļūdīties, paslavēt, priecāties par izdarīto utt. Svarīga ir labvēlīga attieksme un ticība bērna spējām, arī tad, ja šis mazvērtības komplekss izpaužas, kā agresija vai naidīga, brutāla attieksme pret skolasbiedriem.
14.Kura no skolotāja personības iezīmēm visvairāk veicina profesionālo izdegšanu?
Perfekcionisms un neīstā vainas izjūta.…