Visas alternatīvās teorijas radušās noteiktā vēsturiskā laikmetā. Tādēļ svarīgi zināt šī laikmeta cilvēku audzināšanas pamattendences, „austošo”, vēlāk arī dominējošo izglītības ideju pamatkopu – un to, kas no šī laikmeta izglītības paradigmas vispār ir transformējams mūsdienu Latvijas izglītības paradigmā. [1; 30]
Katra alternatīvā teorija ir vienas personas pedagoģisko uzskatu sistēma. Katru alternatīvās pedagoģijas metodoloģisko un / vai teorētisko pamatu ir iespējams salīdzināt un novērtēt. Mūsdienās arvien vairāk iezīmējas nevis alternatīvu daudzveidība, bet gan to integrācija un tieksme pēc lielākas alternatīvu vienotības.
Katras alternatīvās teorijas būtību atklāj un raksturo tās pamatidejas jeb pamatprincipi. Jo pilnīgāks ir šādu pamatideju kopums – to skaits un precīzi definēts pamatsaturs, jo pilnīgāka ir konkrētā mācība, teorija, pedagoģija u.c. Ar šādiem pamatideju kopumiem alternatīvo teoriju autori pamato savu cilvēka būtības un viņa audzināšanas izpratni sava laikmeta kontekstā. …