Dauge cenšas noskaidrot dažas pastāvīgi lietotas, bet bieži rupji pārprastas populāras formulas un rādīt, kādā ziņā un nozīmē, un kādos apjomos tās atpazīstamas un pieņemamas.
Svarīgākā idejā audzināšanā ir uzskats par skolēnu kā personību. Mācību un audzināšanas svarīgākais mērķis ir pilnīga cilvēka izaudzināšana un tikai tad profesionāļa izglītošana. Audzinātājs visu savu darbu ziedo tam, lai palīdzētu izcelt un atvērt to, kas no dabas bērnam dots un kam, pēc viņa domām, jākļūst realizētam. Uzskata, ka bērnam nepietiek tikai ar mātes mīlestību, lološanu, kopšanu un bīdīšanu un tā tālāk, bet jāmāca bērnu orientēties dzīvē, tikt galā ar dažādiem uzdevumiem, ko var iemācīt audzinātājs- pedagogs. Audzinātājam jābūt augstāko ideju un vērtību nesējam, sabiedrības kultūras kopējam. Skolotājs ir piemērs saviem audzēkņiem.
Dauge balstās uz Kiršenšteinera idejām, ka pedagogs pieder pie sociālā cilvēku tipa, kura dvēseles struktūrā dominē tieksme dzīvot ar cilvēkiem, tiem kalpot un viņu dēļ upurus nest.…