Ir noskaidrotas dažas vispārīgas idejas par audzināšanu uz kurām varētu atsaukties, pēc kurām varētu rīkoties, uz kurām varētu droši pamatot savu audzināšanas darbu.
Pirmā tāda ideja varētu būt tā, ka katra audzināšanas acu priekšā jātur viss veselais cilvēks. Katram audzināšanas un mācības gala mērķim jābūt nevis izskolotam labam profesionālam, bet izaudzināt pilnīgu cilvēku! Tas arī ir humanitātes princips.
Otra ideja, ka audzinot audzēkņiem jādod nevis gatavu vielu, bet ieradināt un iemācīt tos pēc iespējas vairāk patstāvīgi meklēt un atrast vajadzīgās atziņas. Tas arī ir otrais princips- aktivitātes jeb pašdarbības princips.
Trešais ir individualizēšanas princips. Pedagoģija atzīst, ka audzināšanā un mācībā pēc iespējas skaitīties ar katra audzēkņa iedzimtām īpatnībām, tieksmēm un dāvanām. Tā radās Daltona sistēma, kas bija reakcija pret pārāk shematizēto skolas klases darbu, pie kura nevar tikt pietiekošā mērā ievērotas atsevišķo audzēkņu intereses un dāvanas. Uzskatīja, ka parastajās klasēs tikai vienai audzēkņu daļai ir iespējas normāli attīstīties. Daltona plāns, sadalot audzēkņus nelielās plūstošās darba grupās, domā varam daudz labāk piekļauties dažādo audzēkņu īpatnībām un tā visus ievest daudz intensīvākā un daudz augstākās kvalitātes darbā. …