Visspilgtāk bērnu atmiņas īpatnības izpaužas brīvā, nepiespiesta rakstura darbībā, piemēram, bērnu radošajās rotaļās. Bērni rotaļā ataino tikai atsevišķus notikumu elementus, saista tos citu ar citu, iepin izdomu reālajos notikumos vai arī iesaista rotaļā kaut ko tādu, kas atgadījies labi pazīstamā stāstā.
Bērnu, it sevišķi vidējā vecuma bērnu cenšanās izprast to, ko viņi mācās, ļoti spilgti izpaužas tādos vingrinājumos, kā, piemēram, kustību apgūšanā. Ja attiecīgu kustību izpilda piecus gadus veci bērni, arvien lielāku nozīmi gūst mutvārdu paskaidrojums, turpretī mazajiem bērniem it sevišķi svarīgs ir tieši demonstrējums. Arī šis fakts savukārt liecina, ka šī vecuma bērniem arvien vairāk sāk attīstīties apzinātā atmiņa.
Vidējās vecuma grupas bērniem attiecīgā materiāla iegaumēšana, atcerēšanās ir saistīta ar apzinātu gribu. Bērns grib zināt, kādēļ viņam ir jāatceras tas, ko viņam liek atcerēties pieaugušais. Ja bērnam šis mērķis ir skaidrs, strauji pieaug arī atminēšanās spējas.
…