Parasti, ja divas preces var nopirkt par vienas cenu, tas mums izskatās, kā labs ieguldījums. Taču patiesībā šīs vienas preces īstā cena nemaz nav tik liela, tā ir pārveidota, lai kompānija gūtu peļņu, varbūt pat lielāku, kāda tā būtu, ja cilvēks nopirktu divas preces induviduāli par tās īsto cenu.
Dotācijas efekts ir hipotēze, ko Ričards Tālers apstiprināja 1980. gadā. Šī hipotēze paredz, ka cilvēki biežāk izvēlas lietas, kuras tiem jau pieder. Tā visbiežāk tiek attēlota divos veidos. Pirmkārt, cilvēki būs gatavi maksāt par kādu produktu tāpēc, ka tas jau kādreiz tiem piederējis, nevis pirkt lētāku produktu, kurš nekad nav ticis izmantots. Otrkārt, ja tiek veikta apmaiņa, cilvēki, iespējams, pieturēsies pie sākotnēji iedotās preces, pat ja tā nav tik vērtīga. Šo fenomenu var izskaidrot – cilvēkiem patīk dzīvot savā komforta zonā, paliekot pie ierastā.
Ričards Tālers,2017.gada Nobela prēmijas ekonomikā laureāts, viens no uzvedības ekonomikas pamatlicējiem, kurš ir padarījis ekonomikas zinātni cilvēcīgāku, atgādinot to, ka cilvēki ir neracionālas un emocionālas būtnes, kuru lēmumi var būt impulsīvi un viegli ietekmējami, tādēļ ir svarīgi ekonomiku apskatīt arī no psiholoģiskā viedokļa. Tā kā viņs patiesība gribēja būt psihologs, Tālers daļēji ir piepildījis savu vēlmi, jo viņs ir mācējis apvienot savu vēlmi ar profesiju, kurā var vairāk nopelnīt. Tā kļūstot par uzvedības ekonomikas pētnieku.
…