-
12.Saeimas izvērsta analīze
2011. - 2015. g.
10. Kas ir Saeimas ētikas kodekss? Kāpēc tas ir jāievēro un kāda ir atbildība?
• Ētikas kodekss nosaka Saeimas deputātu darbībai nozīmīgus principus un vērtības, kā arī sniedz vadlīnijas to ievērošanai. Lai sniegtu vēlētājiem mērauklu, ar kuras palīdzību vērtēt tautas priekšstāvju darbību; Lai palīdzētu deputātiem veikt savus pienākumus godprātīgi, atbildīgi un saskaņā ar demokrātijas vērtībām.
11. Kas ir Saeimas kārtības rullis? Kāpēc tāds ir izveidots un ko tas nosaka?
Kārtības rullis - Likums, kas izstrādāts Saeimas iekšējās darbības un kārtības noteikšanai.
12. Kādi ir Saeimas uzdevumi un darbi?
• Galvenais Saeimas uzdevums ir pieņemt likumus.
13. Kā notiek likumu pieņemšana (kārtība)? Kā likums stājas spēkā?
• Saeimai ir vairāki uzdevumi - Galvenais Saeimas uzdevums ir pieņemt likumus.
Kā pieņem likumus?
• Vispirms sagatavo likumprojektu, Saeimai likumprojektus var iesniegt Valsts prezidents, Ministru kabinets un Saeimas komisijas. Likumprojektu var iesniegt arī Saeimas deputāti. Arī vēlētāji - Latvijas pilsoņi - var iesniegt likumprojektu. To var darīt ne mazāk kā 1/10 daļa vēlētāju. Pēc tam diskusijas par likumprojektiem notiek Saeimas komisijās. Likumus pieņem Saeimas sēdēs. Saeimas sēdes notiek ceturtdienās Saeimas sēžu zālē. Saeimas sēdes ir atklātas, taču tās var lemt arī par aizklātu sēžu sasaukšanu. Atklātās sēdes pārraida valsts radio. Saeimas sēdes protokolē. Sēdes protokolā ieraksta darba kārtību, izskatītos jautājumus, pieņemtos lēmumus un balsošanas rezultātus. Par likuma pieņemšanu balso deputāti. Pēc tam likumu izsludina Valsts prezidents. Saeima var grozīt Satversmi – mūsu valsts galveno likumu.
…
6. LR Saeimas sastāvs. Nosaukt Saeimas darba komisijas, kas tās vada un kāds ir to sastāvs (partijas, vārdi)? Ko tās dara? Rezultāts? Saskaņā ar Saeimas kārtības rulli Saeimā darbojas 16 komisijas. Pēc Saeimas sanākšanas parlaments izveido komisijas, nosakot to locekļu skaitu un uzdevumus. Komisijas tiek veidotas, ievērojot frakciju proporcionālu pārstāvību. Izņēmums ir Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija un Nacionālās drošības komisija, kurās ir pa vienam pārstāvim no katras frakcijas. Parlamentā pastāvīgi darbojas Saeimas kārtības rullī noteiktās komisijas, kas strādā noteiktā likumdošanas jomā vai pilda citus uzdevumus, piemēram, izskata deputātu pieprasījumus, vērtē publisko izdevumu pamatotību, izskata iespējamos deputātu ētikas pārkāpumus vai izvērtē Latvijas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos. Saeimas komisijas sagatavo izskatīšanai lietas, kas tiek apspriestas Saeimas sēdēs. Pamatojoties uz Saeimas lēmumiem, komisijas izskata likumprojektus, priekšlikumus un iesniegumus. Otrs komisiju darba virziens ir izpildvaras darbības uzraudzīšana, izskatot sabiedrībā aktuālus jautājumus un spriežot par nepieciešamajiem uzlabojumiem ministriju, valsts un pašvaldību iestāžu darbā. Komisijas organizē regulāras tikšanās ar ministriem vai attiecīgo institūciju pārstāvjiem, lai apspriestu komisijas kompetencē esošos jautājumus, kā arī sniedz savas rekomendācijas un ieteikumus izpildvaras darba uzlabošanai, tādējādi realizējot parlamentāro kontroli pār valdības darbu. Komisijai ir tiesības tieši, bez Prezidija starpniecības, pieprasīt savai darbībai vajadzīgās ziņas un paskaidrojumus no attiecīgā ministra un viņam padotajām (viņa pakļautībā vai pārraudzībā esošajām) iestādēm, kā arī no pašvaldībām un uzaicināt paskaidrojumu sniegšanai attiecīgās amatpersonas. Lemjot par atbalstu likumprojektiem un vērtējot izpildvaras darbu, komisiju deputāti uzklausa atbildīgo ministriju argumentus, kā arī nozares lietpratēju, sociālo partneru un nevalstisko organizāciju viedokļus. Komisiju sēdēs sastopas dažādas intereses, atšķirīgi politiskie uzskati un daudzpusīgi viedokļi par to, kāds būtu piemērotākais konkrētās problēmas risinājums. Komisija ievēlē no saviem locekļiem priekšsēdētāju un sekretāru, ja nepieciešams - arī priekšsēdētāja biedru. Deputāts vienā un tajā pašā laikā drīkst strādāt ne vairāk kā divās pastāvīgajās komisijās un divās apakškomisijās. Taču priekšsēdētāja amatu viņš var ieņemt tikai vienā pastāvīgajā komisijā. Komisijas sēdes ir atklātas, taču tā var lemt arī par aizklātu sēžu sasaukšanu. Komisijas sēdes ir pilntiesīgas, ja tajās piedalās vismaz puse no komisijas locekļu skaita. Komisijas sēdes tiek protokolētas. Sēdes protokolā fiksē izskatīto darba kārtību, pieņemtos lēmumus un balsošanas rezultātus. Katram komisijas loceklim ir tiesības pievienot savu atsevišķo viedokli protokolam ne vēlāk kā nākamajā sēdē. Komisija izskata likumprojektus, priekšlikumus un iesniegumus uz Saeimas lēmuma pamata vai iesniedz tos pati, ja tie ir saistīti ar komisijas darba mērķiem. Likumprojektus atbildīgā komisija izskata pirms katra lasījuma. Lēmumi komisijā pieņemami ar klātesošo komisijas locekļu absolūto balsu vairākumu. Komisijas var rīkot kopīgas sēdes.
- 12.Saeimas izvērsta analīze
- Konspekts komerctiesībās
- Politikas mutiskā eksāmena 12.klasei jautājumi
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Uznēmuma "Neste Latvija" tēls, semantiskais diferenciālis
Konspekts vidusskolai4
-
Politisko režīmu nomaiņu cēloņi
Konspekts vidusskolai4
-
Ukrainas krīze un problēmas atrisināšanas iespējas
Konspekts vidusskolai13
-
Praktiskais darbs ekonometrijā
Konspekts vidusskolai4
-
Politikas vispārīgas tēmas vidusskolas eksāmenam
Konspekts vidusskolai20