Jāatzīst, ka, gramatiski interpretējot likumu "Par pašvaldībām" un neņemot vērā citus normatīvos aktus, varētu piekrist tikai pašvaldību funkcionālai padotībai attiecībā uz deleģēto kompetenci, bet, tulkojot likuma "Par pašvaldībām" normas kopsakarā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu (pirmām kārtām 2., 6. un 8.pantu), jāsecina, ka likums "Par pašvaldībām" tieši nosaka pašvaldību institucionālās padotības saturu.
Šajā sakarā jāpievērš uzmanība arī Administratīvās apgabaltiesas secinājumiem par pašvaldību vietu vienotā valsts pārvaldes sistēmā. Izskatot blakussūdzību par Administratīvā rajona tiesas tiesneses lēmumu, ar kuru atteikts pieņemt pieteikumu, Administratīvā apgabaltiesa secinājusi, ka Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums par saistošo noteikumu apturēšanu atzīstams par iestādes iekšēju lēmumu, kas skar iestādei padotu (funkcionāli) institūciju.
Atšķirība starp funkcionālo un institucionālo padotību ir sekojoša: institucionālā padotība attiecas uz iestādes struktūru, darba attiecībām, darba organizāciju, turpretim funkcionālā padotība attiecas konkrētā normatīvā akta piemērošanu pēc būtības.
Likumā "Par pašvaldībām" noteiktie pašvaldību pārraudzības īstenošanas instrumenti ir vērsti uz to, lai nodrošinātu pašvaldību darbības tiesiskumu. Turklāt atsevišķi šie instrumenti ir pat vājāki nekā tie, kas kā piemēri minēti Eiropas Pašvaldību Hartu skaidrojošajā ziņojumā. Piemēram, ziņojums uzskaita šādus pārraudzības īstenošanas piemērus - lēmumu iepriekšēja saskaņošana (visdrīzāk ar to domāti vispārsaistošie lēmumi), lēmumu apstiprināšana, pilnvaras atcelt vietējo varu pārstāvju lēmumus, atskaišu sniegšana u.c.
Atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 5.panta piektajai daļai minētā likuma ietvaros pašvaldību darbību pārrauga Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.
…