Pastāv dažādi mācību principi. Pedagoģiskie principi attīstās un papildinās gadu laikā. Jau 17. gs. J.A. Komoneska darbos tiek minētas galvenās prasības, kuras ir nepieciešamas sekmīgam mācību un audzināšanas procesam. Mācību programmu veidošanā ir jāievēro pedagoģiskie principi, kas palīdz organizēt mācību procesu, kur skolēni ne tikai apgūst noteiktas zināšanas, iemaņas un prasmes, bet arī veido attieksmi pret apkārtējo pasauli, kā arī palīdz katram skolēnam veidoties par brīvu un atbildīgu kultūras personību. Mācību principi ir savstarpēji saistīti, tie papildina viens otru. Latvijas izglītības sistēmā ir vairāki pedagoģiskie principi, kuri tiek izmantoti mācību procesā. Tie ir:
1. Humanitātes princips – cilvēks kā pamatvērtība. Humāno uzskatu izkopšana, jūtas un attieksme.
2. Demokrātiskuma princips – savstarpējā cieņā balstīta cilvēku kopdarbība
3. Individualizācijas princips – respektētas un attīstītas individualitātes intereses, vajadzības un darbības motīvi, vērtības un spējas
4. Radošās darbības princips – aktualizē personības radošo potenciālu.
5. Tautiskuma princips – personības nacionālās apziņas iesakņošanos, cieņa pret tautas nacionālajām vērtībām.
6. Tikumiskuma princips – personība, kam piemīt augsta morālā apziņa
7. Profesionalitātes princips – profesionālās virzības izkopšanu
8. Zinātniskuma princips – pamatā ir mūsdienu zinātnes atziņas
9. Sistemātiskuma princips – izglītību kā veselums
Latvijas mācību programmas mērķi paredz veidot skolēniem atbildīgu un pozitīvu attieksmi pret apkārtējo pasauli un cilvēkiem, apgūt pēc iespējas vairāk, gan zināšanas, prasmes un iemaņas, attīstīt skolēnos kultūras un jūtu līmeni. Tātad veidot vispusīgu cilvēku.
Šajā darba apskatīšu trīs no mācību principiem, kas attīsta indivīdā personību – humanitātes principu, demokrātiskuma principu un individualizācijas principu.