Mēs apmeklējām Pētera Čaikovska baletu „Gulbju ezers” Latvijas Nacionālajā operā. Kritiķi par šo baletu raksta, ka tas ir „nemirstoša vērtība”, „vispopulārākais klasiskais balets”, „tur redzama ilūzijas un realitātes mūžīgā nesavienojamība”, „fantāzijas un īstenības pretstati”. Tieši šie izteikumi pamudināja mūs pārliecināties par šī baleta skaistumu.
Literatūrā minēts kultūrvēsturisks paradokss: Pētera Čaikovska pirmais balets „Gulbju ezers”, kas nu jau sen kļuvis par baleta mākslas simbolu un vispopulārāko izrādi, pirmizrādē Maskavas Lielajā teātrī 1877. gadā piedzīvojis izgāšanos. Tiesa, čehu baletmeistara Reizingera horeogrāfija nebija augstvērtīga, bet Čaikovska mūzika gan bija tā pati, kuru klausāmies vēl šodien. Arī atjaunotajai izrādei 1880. gadā nebija panākumu, un tikai trešajā reizē – 1895. gadā Pēterburgas Marijas teātrī skaistā mūzika un Mariusa Petipā un Ļeva Ivanova horeogrāfija atkausēja publikas sirdis. Kopš tā laika „Gulbju ezers” vairs nav nogājis no baleta teātru skatuvēm.…