Apskatot, pēdējā laikā izdotos preses izdevumus var secināt, ka pašlaik Latvijas ekonomikai ir tendence attīstīties. Par to liecina IKP straujais palielinājums 2006. gada par 11,9%. Strauji pieaug arī nekustāma īpašuma cenas, būvniecības izmaksas, ražošanas izmaksas, pārtikas produktu cenas. Straujais cenu kāpums palielina arī inflāciju, kas pērnā gada decembrī bija 6,8%. Šogad janvārī ir 7,1%. To ietekmēja pārtikas produktu cenu kāpums, īpaši dārgi palika dārzeņi (25,9%).
Inflācijas pieaugums ievērojami sadārdzināja ari ražošanas izmaksas, apgrūtinot Latvijas ražotāju konkurētspēju, gan vietēja, gan eksporta tirgos. Pērn ražošanas cenu kāpuma iemesls bija pakāpeniskā ekonomikas atveseļošana, bet tagad galvenais dzinējspēks ir inflācija un ar to saistītas izmaksu pieaugums. Salīdzinājuma ar 2005. gadu ražotāju cenas vidēji pieauga par 10,3%.
Ražošanas cenu kāpumam ir arī pozitīvi faktori. Tas novērojams kokapstrādē, galvenokārt izskaidrojams ar apaļkoku eksporta samazināšanos. Tā vietā ražotāji ievieš aizvien sarežģītākos un ar lielāko pievienotu vērtību apveltītos šī Latvijai nozīmīga dabas resursa apstrādes veidus, tādējādi kopumā labāk pelnot gan eksporta, gan būvniecības bumu piedzīvojušajā vietējā tirgū.
Celtniecības bums arī ļāvis sevi labāk realizēt ne tikai nekustamā īpašuma spekulantiem. Pērn otro straujāko ražotāju cenu kāpumu piedzīvojuši arī būvmateriālu un nemetālisko minerālu produkcijas ražotāji, turklāt viņiem pērnai viņiem bija samērā labs gads eksporta tirgos, kur tāpat kāpa gan pieprasījums, gan realizācijas cenas.
Redzot, ka celtnieki pelna labi, arī ražotāji vēlas, lai viņiem kaut kas atlec uz strauji augošo būvniecības cenu fona. Tas pēc spirāles principa liek būvniecības izmaksām un nekustāma īpašuma cenām celties vēl vairāk, tāpēc agri vai vēlu nekustamā īpašuma tirgus pārkārsis tik tālu, ka pelnīt uz cenu kāpuma vairs nevarēs. Atliek tikai cerēt, ka ražotāji iepriekš gūto peļņu būs izmantojuši arī uzņēmu modernizēšanai, nodrošinot spēju pielāgoties tirgus situācijai arī ne tik labos laikos.…