Jebkuras cilvēka darbības pamatā ir lēmuma pieņemšana. Tā pat arī tiek pieņemti menedžmenta lēmumi. Vadītājs pieņem lēmumus par visu organizāciju un lemj par daudziem cilvēkiem. Līdz ar to jebkurš lēmums var nopietni ietekmēt daudzu cilvēku likteņus. Tomēr pieņemot lēmumus viņš vienmēr uzņemas kādu risku.1
Efektīvas vadīšanas pamatā ir optimāls resursu izvietojums un pirms resursi tiek izmantoti, ir jāizvēlas labākā iespēja, kā to darīt. Tikai pēc tam, kad ir pieņemts lēmums, var sākt plānot, veidot darbības stratēģiju un noteikt darbības galvenos virzienus.
Lēmumu pieņemšanas definīcija.
Pēc būtības lēmums ir labākās alternatīvas izvēle.
Lēmums ir darbinieku grupas vai atsevišķa darbinieka darbības rezultāts. To raksturo savlaicīgums, pilnīgums, pamatotība un citi kvantitatīvu un kvalitatīvi parametri.
Lēmuma pieņemšana ir vienas vai vairāku iespējamo alternatīvu izvēles process.
Lēmumu pieņemšanas nozīmē nepārtrauktu problēmu risināšanu.2
Lēmumu pieņemšanas tipi.
Visus menedžmenta lēmums varētu iedalīt divās grupās:
Programmētie. Ja kāda konkrēta problēma atkārtojas, to atrisināt to varētu pēc zināma plāna. Programmētie lēmumi neprasa lielu laika patēriņu un pūles, bet ir saistīti ar specifisku noteikumu, programmu lietošanu.
Neprogrammētie. Ja konkrētajam gadījumam ir cita rakstura iezīmes, kuras nav bijušas iepriekšējo problēmu risināšanas gaitā, tad nepieciešama īpaša pieeja. Šādus lēmumus pieņem, risinot jaunas, neordināras problēmas.3
Dažreiz lieto arī citu iedalījumu- standarta un nestandarta lēmumi.…