Parasti tiek izdalīti divi konkurences veidi – pilnīgā konkurence un nepilnīgā konkurence. Galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek veikts iedalījums, ir uzņēmuma iespēja ietekmēt konkrētā tirgus cenu līmeni, pārdevēju skaits konkrētajā tirgū, realizējamās produkcijas veids, informācijas pieejamība u.c.
Pilnīgā konkurence
Pilnīgo konkurenci raksturo liels skaits uzņēmumu, kas ražo vai piedāvā vienveidīgu produktu vai pakalpojumu. Pilnīgās konkurences apstākļos vienam atsevišķam uzņēmumam nav iespējams ietekmēt kopējās produkcijas izlaidi un piedāvājumu, jo konkrētās preces ražotāju ir daudz. Tāpat viens uzņēmums nespēj ietekmēt produkta cenas līmeni, jo, paaugstinot produkta cenu, pircējs vienkārši dosies pie cita pārdevēja. Bet uzņēmums var samazināt produkta ražošanas izmaksas, tajā pašā laikā palielinot peļņu. Līdzko produkta pašizmaksas ir mazākas, tiek noteikta zemāka cena un pircēji dos priekšroku produktam ar zemāku cenu. Pilnīgās konkurences tirgu raksturo arī brīva pieeja informācijai par cenu izmaiņām, par piedāvājumu un pieprasījumu. Šī informācija palīdz ražotājam izlemt ko un cik ražot, tādējādi novērtējot peļņas gūšanas iespējas.
Nepilnīgā konkurence
Nepilnīgās konkurences tirgu raksturo uzņēmuma spēja ietekmēt un attiecīgā produkta cenu līmeni un piedāvājuma apjomu. Izšķir monopolu un oligopolu.…