TIRGUS STRUKTŪRA. Tirgus eksistē visur, kur ļaudis sanāk kopā, lai pirktu un pārdotu savas preces un pakalpojumus. Konkurence ir cīņa starp preču ražotājiem par izdevīgākiem preču ražošanas un realizēšānas apstākļiem un iespēju gūt lielāku peļņu.
Pamatā ir četru veidu konkurences tirgus situācijas:
pilnīgā jeb tīrā konkurence;
monopolistiskā konkurence;
oligopols;
monopols.
Manuprāt, teorētiski rūpniecības preču uzņēmums būtu jāpieskaita pie monopolistiskās konkurences uzņemumiem, bet lauksaimniecības preču uzņēmums būtu jāpieskaita pie pilnīgas konkurences uzņēmiem. Kāpēc?
Sākumā noskaidrosim, kāda ir pilnīgas konkurences nosacījumi un kādi ir monopolistiskās konkurences nosacījumi.
Pilnīgas konkurences nosacījumi ir:
liels uzņēmumu skaits;
piedāvātās preces vai pakalpojumi ir homogēni (pircējam nav pamata dot priekšroku kādam no konkurējošiem uzņēmumiem);
brīva ieeja un izeja no tirgus;
uzņēmumi ir cenas ņēmēji (nav kontroles pār cenas veidošanu);
katrs uzņēmums piegādā tirgū nelielu produkcijas daudzumu salīdzinot ar visas nozares apjomiem;
pircējiem un ražotājiem ir pilnīgas zināšanas par tirgus darbu.…