Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2009. gadā Latvijā naktsmītnēs tūristiem bija pieejami 14,7 tūkstoši numuriņu un 32,5 tūkstoši gultas vietas. Lielākā daļa Latvijas viesu izvēlas tieši lētas naktsmītnes, to rāda arī Rīgas informācijas centra apkopotie statistikas dati. Arvien lielāka ietekme naktsmītnes izvēlē ir nevis atrašanās vietai, bet tieši pakalpojuma drošums un uzticamība, kas tiek vērtēta caur kvalitātes atbilstības sertifikāta esamību vai neesamību. Taču problēma ar tūristu plūsmas virzīšanu uz lauku reģioniem un vietējā tūrisma pakalpojumu piedāvājumu paplašināšanu joprojām pastāv. Naktsmītnes lauku reģionos joprojām zaudē klientus tikai tāpēc, ka ceļotājiem nav motivācijas novirzīties no tranzīta ceļiem, lai apmeklētu to vai citu tūrisma centru Latvijā.
Vislielākais piedāvājums viesnīcu kategorijā Latvijā ir tieši trīs zvaigžņu līmenī. Ja iepriekšējā (otrajā) kvalitātē ārpus Rīgas darbojas tikai pa vienam pakalpojumu sniedzējam katrā kategorijā, tad trīs zvaigžņu līmenī Latvijas viesnīcas ir visplašāk pārstāvētas un arī pats pakalpojums šajā kategorijā ir visplašākais.
Viesu namu specifika Latvijā ir tā, ka šajā pakalpojumu līmenī dominē nevis naktsmītnes pakalpojumi, bet gan banketu pakalpojumi ar saunu vai nelielu baseinu un naktsmītne tiek pieprasīta pavisam nelielā daudzumā. Viesu nami ir uzņēmējdarbības forma naktsmītņu jomā, kas visvairāk izplatīta tieši lauku reģionos un arī šeit dominē nevis augstākā līmeņa pakalpojums, bet gan II un III kategorijas pakalpojums.
Jāpiekrīt jau zināmajam apgalvojumam, ka palielinoties zvaigžņu skaitam vai kategorijai, pieaug ne tikai pakalpojumu klāsts un līmenis, bet arī prasības personālam profesionālo prasmju, valodu zināšanu un citās jomās.
Mūsdienās naktsmītņu sektora darbiniekiem ir jāapzinās prasības, ko ceļojumu un tūrisma tirgus gaida gan no naktsmītnes kā uzņēmuma, gan no pakalpojumiem kā produkta. Lai viesu izmitināšanas uzņēmums varētu sasniegt uzstādīto mērķi un sekmīgi konkurēt izmitināšanas pakalpojumu sektora tirgū, tam ir jāpiedāvā tāda veida pakalpojumi, kas apmierina ne tikai viesu vajadzības, bet arī to vēlmes.
Un viesmīlības uzņēmumam noteikti jādarbojas tā, ka pāri peļņai, pāri personīgām ambīcijām, pāri apkalpošanā iesaistītiem darbiniekiem stāv cēls virsuzdevums – kalpošana viesim.
…