Vienkāršojot iepriekšteikto, iestāde nav izpildījusi kādu pienākumu, kuru tai bija jāizpilda saskaņā ar normatīviem aktiem, un minētais ir ierobežojis privātpersonas tiesības vai tiesiskās intereses. Piemēram, persona, kura uzskata, ka iestādes sniegtā izziņa nav pareiza, var vērsties iestādē ar iesniegumu par pareizas izziņas izdošanu. Ja iestāde iesniedzēja lūgumu neapmierina, iesniedzējs tiesā var apstrīdēt un pārsūdzēt šo iestādes lēmumu kā administratīvo aktu. Minētais neattiecas uz Administratīvās rajona tiesas nolēmumu lietās par iestādes sniegto izziņu, izziņas nesniegšanu vai atteikumu sniegt izziņu, jo šie lēmumi nav pārsūdzami saskaņā ar APL 91.panta 3.daļu.
Arī iestādes faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā, tikai šajā gadījumā tiesai būtu jālūdz izpildīt iestādes neizpildīto pienākumu, nevis atcelt administratīvo aktu. Protams, kā iestādes faktiskā rīcība kvalificējas arī bezdarbība.
Tomēr, Senāta Administratīvo lietu departaments ir atzinis, ka, piemēram,
ja iestādes rīcība izpaudusies bezdarbībā, nepiemērojot liegumu, un nav ierobežojusi personas tiesības, tad nav konstatējams privātpersonas tiesību aizskārums. Tādējādi iestādes rīcība - neliegšana veikt tehnisko apskati - nav faktiskā rīcība.
…