Pasaules “brendi”, kā mēs tos esam paraduši dēvēt, nav nekas cits kā produktu marka – preces raksturojuma elements, vārda saīsinājums, skaitlis, zīme, simbols. Taču ir jāņem vērā šāda nianse – brand name ir produkta markas sastāvdaļa, kas izteikta ar vārdu, saīsinājumu vai skaitli, produkta zīme (brand mark) ir produkta markas daļa.
Leslijs Batterfīlds grāmatā “Izcilība Reklāmā” raksta, ka firmas marku vērtība un loma pēdējā laikā kļuvusi par strīdīgu jautājumu, jo ne tikai svarīga ir veiksmīgas markas izcelšana no mārketinga menedžeru puses, bet arī atzīšana visā finansu pasaulē, akcionāru fondos, lai uzņēmumi augtu un attīstītos.
Tādēļ jāliek uzsvars un veiksmīgu brand zīmi, taču pirms definēt marku, jādefinē pats produkts un to izdarīt nav nemaz tik vienkārši. Pirmkārt, bieži vien paviršības vai kļūdas pēc brand zīme un produkts bieži tiek asociēti tikai un vienīgi ar ātri pārejošām patērētāju precēm. Taču šodien visātrāk augošie un peļņu nesošie produkti ir iekļauti tieši pakalpojumos – finansu, mazumtirdzniecības, menedžmenta pakalpojumos.
Kā arī blakus produktam un pakalpojumam, cilvēki, vietas un idejas var tikt iedomāti kā daļa “produkta”. Politiķi, kino zvaigznes un privatizācijas shēmas šodien
tiek apzīmētas līdzīgā veidā kā Coca – Cola un pazīstamas zobu pastas, tā apgalvo Batterfīlds.
Otrkārt, produkta jēga cilvēkiem, kas ir iesaistījušies šī biznesa procesā ir atšķirīga nekā tiem cilvēkiem, kas ir it kā nostāk no tā visa. “Iekšpusē” ir visi darbinieki, menedžeri, ražotnes, “ārpusē” – patērētājs, kuram produkts nozīmē kaut ko atšķirīgu – tas nozīmē šiem cilvēkiem problēmas vai vajadzības atrisinājumu.
Produkta vērtība, nonākot ārpusē, mainās un šie centieni ir būtiski, jo produkta vērtība ir nevis tā, ko ražotājs tur ir ieguldījis, bet gan tā, ko patērētājs no tā sagaida. Respektīvi, kā pāris uzņēmēji teiktu, ka rūpnīcā viņi ražo lūpu krāsu, bet veikalos pārdod cerību.
…