Pretrunu atklāšana starp ideālo un reālo konkrētā skolēnā vai kolektīva attieksmju līmenī palīdz orientēt viņus tuvākiem audzināšanas uzdevumiem. Audzināšanas uzdevumu apzināšana, pieņemšana par savu palīdz skolēnam vai kolektīvam izvēlēties saturu un formas attieksmju maiņai. Orientēt uz mērķi var ar vārdu vai paraugu, izskaidrojot, pamācot, parādot vai pārliecinot. Orientācijai mūsdienās pats galvenais ir paraugs.
Darbības praktiskā sagatavošanā un realizēšanā nozīmīgākās ir koordinācijas un stimulēšanas metodes. Koordinācijas metodes galvenā funkcija ir darbības līdzekļu izvēle un sagatavošanās plānveidīgai realizācijai. Brīvas izvēles nodrošināšana ir svarīgs faktors personības tapšanas procesā. Koordinācijas metodei raksturīgi tādi paņēmieni kā darbības plāna sastādīšana ( kas ir organizētas darbības sākums ) , pienākumu sadale, plāna izpildes uzskaite un paškontrole.
Lai sekmīgi sasniegtu izvirzīto kolektīvās darbības mērķi, skolēni mācās plānveidīgi sadarboties.
Darba uzskaite, analīze un paškontrole ir pamatoti paņēmieni, kas palīdz koordinēt visa kolektīva un atsevišķu skolēnu darbu.
…