Apdāvinātu un talantīgu audzēkni raksturo augstas intelektuālās, radošās, mākslinieciskās, līdera vai specifiskas akadēmiskās spējas un vajadzība pēc pakalpojumiem un nodarbībām, kas parasti skolās netiek piedāvātas, bet ir nepieciešamas šo spēju izkopšanai .
Apdāvināti pusaudži ir īpaša apdāvināto bērnu kategorija. Šajā vecumā apdāvināti bērni ir pakļauti zināmam riskam: viņiem ir iespēja pazaudēt savu apdāvinātību ("apdāvinātības apdzišana"), kā arī viņu uzvedībā var parādīties antisociālas izpausmes. Nereti novērojama pretruna – apdāvinātie pusaudži cenšas individualizēties un būt neatkarīgi, bet tai pašā laikā viņiem svarīga ir vienaudžu kompānija. Vienaudžu grupa var kļūt par apdāvināta pusaudža personības attīstības, mācību darba, pašvērtējuma korekcijas galveno avotu. Šajā sakarā daudzi apdāvinātie pusaudži var noraidīt savu apdāvinātības faktu, daži bērni cenšas slēpt savas izcilās spējas, lai tiktu pieņemti vienaudžu sabiedrībā.
Apdāvinātajiem skolēniem var novērot strauju motivācijas kritumu, viņi pakāpeniski zaudē ieradumu intensīvi strādāt. Rodas augstprātība attiecībās ar mazāk spējīgiem vienaudžiem. Vēlāk var rasties grūtības mācībās zināšanu un iemaņu trūkumu dēļ.
…