Šajā grāmatā ir atspoguļotas vairāku pedagogu domas un idejas, ir paskaidrots kas ir audzināšana, tas pamalbūtība un modelis.
Pirmajā grāmatas daļā Dauge raksta par trīs audzināšanas principiem (humanitātes, pašdarbības un individualizēšanas princips). Audzinātāja galvenais mērķis saskatīt katrā bērnā to, kas viņam dots no dabas, attīstīt Šīs dotības un nostādīt bērnu uz pareiza ceļa. Labam audzinātājam ir vajadzīga smalka izjūta par objektīvu vērtību būtību un par to pakāpēm, īstam audzinātajam daudz vairāk jādara, nekā vienīgi jākopj, jāatbalsta, jānāk
skolēnam pretī.
Cilvēkam jau no pašas bērnības jāattīsta sevi, jācīnās ar grūtībām, un tikai tad viņš kļūs par "dārgakmeni". Lai tas veiksmīgāk notiktu, cilvēks jāmotivē, jāmudina un jāpiespiež sasniegt gaidāmo. Dauge uzsver, ka nepieciešams, lai audzinātājs pie cilvēka nāktu kā normu un likumu, kā augstāku ideju un absolūtu vērtību pārstāvis. Cilvēka garīgā attīstībā valda tāds likums, ka cilvēks kļūst par individualitāti nevis tad. kad tas par sevi domā, sevī vērojas, klausās, bet kad tas padevīgi kalpo arī objektīviem uzdevumiem.
…