Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Psiholoģija
Zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes submodalitāšu anal...-
Zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes submodalitāšu analīze stāstījumu tekstos
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 4 | |
1. | Kvalitatīvās pētniecības metodoloģiskie aspekti | 9 |
1.1. | Kvalitatīvās pētniecības problemātikas analīze | 9 |
1.2. | Kvalitatīvās pētniecības pieejas | 14 |
Pētījuma procedūra | 20 | |
1. | Pētījumā iekļauto dimensiju un empīrisko kodu operacionālie definējumi | 20 |
2. | Priekšmetā pamatotās teorijas (Grounded Theory) dizaina izvēles pamatojums | 21 |
3. | Pētījuma metodes izvēles pamatojums | 22 |
4. | Pētījuma izlases izveide un raksturojums | 23 |
Datu ievākšanas procedūra | 25 | |
6. | Datu analīzes procedūras apraksts | 26 |
7. | Datu analīzes praktiskais pielietojums | 27 |
7.1. | Pamata empīrisko datu analīze | 28 |
7.2. | Problēmas ezotērisks redzējums | 44 |
7.2.1. | Zīlnieka un psihologa darba paņēmienu salīdzināšana | 44 |
7.2.2. | Zīlēšanas salonu reklāmas piedāvājumu analīze | 51 |
Teorētiskā daļa | 55 | |
Kontroles lokusa teorētisks atspoguļojums mūsdienu pētījumos | 56 | |
1.1. | Lēmuma pieņemšana riska un nenoteiktības apstākļos | 58 |
2. | Kopinga jēdziena attīstība, klasifikācijas un empīriskie pētījumi | 60 |
3. | Frustrācijas dimensijas teorētisks pamatojums | 63 |
4. | Psihosomatisko parādību sakarības ar personības iezīmēm | 65 |
Pētījuma datu analīze | 70 | |
Secinājumi | 76 | |
Pētījuma iespējas un ierobežojumi | 79 | |
Nobeigums | 82 | |
Literatūras saraksts | 85 | |
Pielikums | 90 | |
Anotācija | 123 | |
Summary | 124 | |
Galvojums | 125 | |
Darba beigu lapa | 126 |
Mūsdienās zīlēšanas salonu pakalpojumi tiek plaši piedāvāti Latvijas patērētājam. Analizējot Latvijā un pasaulē veiktos pētījumus, autore konstatēja, ka joprojām vēl nav pētīta zīlēšanas salonu sfēra psiholoģijas kontekstā. Ārzemju zinātnisko datu bāzēs izdevies sameklēt pāris publikācijas, kuru zinātniskums ir apšaubāms. Šis apstāklis pamatoja autores izvēli veikt kvalitatīvo pētījumu, izmantojot priekšmetā pamatotās teorijas (Grounded Theory) dizainu.
Pētījuma kontekstā darba autori interesē cilvēki, kuri apmeklē zīlēšanas salonus, viņu specifiskā ar salonu apmeklēšanu saistītā pieredze, kura atspoguļojas stāstījumos pārliecību veidā par realitātes pieredzi un tās uztveri. Stāstījumu analīze dod iespēju aprakstīt un analizēt zīlēšanas salonu apmeklētāju personības iezīmes, reaģēšanu frustrējošās un stresa situācijās, domāšanas īpatnības.
Pasaulē un Latvijā tika veikti pētījumi, kuri paskaidro cilvēka reaģēšanu spriedzes, stresa un nenoteiktības apstākļos. Tā D.Kanemans un A.Tverski (Tversky & Kahneman, 1979) pētīja lēmuma pieņemšanas procesu nenoteiktajās situācijās. K.Karvers (Carver, 1989) un P.Toisa (Thoits, 1991) pētījuši kopinga stratēģijas. Latvijā kopinga stratēģijas saistībā ar sieviešu krīzēm pēta K.Mārtinsone. Kontroles lokusa koncepcija ir meklējama J.B.Rottera (Rotter J.) teorijā. Latvijā to aprakstījis V.Reņģe (Reņģe, 1999). Eksistējošie pētījumi akcentē atsevišķus konceptus: domāšanas racionalitāte, lēmuma pieņemšanas process, kopinga stratēģija, frustrācija, kontroles lokuss u.c., tomēr trūkst pētījuma jautājumu skaidrojošs teorētisks modelis, kurā varētu redzēt sistematizēto jēdzienu kopumu. Bāzes koncepcijās trūkst specifisko hipotēžu. Dažas koncepcijas ir novecojušas un pieprasa revīziju atsevišķos postulātos. Meklējot atbildi uz interesējošo pētījuma jautājumu, autorei nav izdevies sameklēt zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes analīzi un personības iezīmju skaidrojošo teorētisko modeli. Autore cer sameklēt jaunus aspektus, sniedzot izziņas priekšmeta vispusīgo apskatu.
Pieredzes submodalitātes pētījuma kontekstā tiek izprastas atbilstoši Dž.O’Konnora un Dž.Seimora definīcijai: “Submodalitātes ir mūsu pieredzes fundamentālie komponenti, kuri atklāj to, kā mēs strukturējām mūsu pieredzi, kodē mūsu pārliecības, laika un realitātes pieredzi. ”
Pētījuma jautājums: kādas ir zīlēšanas salonu apmeklētāju pārliecības, laika un realitātes pieredze? Ņemot vērā pētījuma specifiku, tika izvirzīti papildu jautājumi:
kādas subjektīvās gaidas, vērstas uz zīlnieku, piemīt zīlēšanas salona klientam?
kāpēc, neskatoties uz psihologu un psihoterapeitu plašo pieejamību mūsdienās, cilvēki joprojām izvēlas zīlnieku palīdzību psiholoģisko problēmu risināšanai?
Pētījums sākas ar empīrisko datu analīzi. Pētījuma bāzē tika iekļauti trīs informācijas avoti: 10 zīlēšanas salonu apmeklētāju daļēji strukturētās intervijas, praktizējošā zīlnieka daļēji strukturētā intervija, zīlēšanas salonu reklāmas piedāvājumi internetā un Latvijas avīzēs. Pētījuma dalībnieku intervijas tika pakļautas kontentanalīzei, bet zīlēšanas salonu reklāmas tika analizētas, ņemot vērā pakalpojumu patērētāju potenciālo psiholoģisko pieprasījumu. Analīzes rezultātā tika iegūta nosaukumu matrica (conditional matrix), kura kļuvusi par pamatu tālākām teorētiskām pētījumam. Šajā etapā tika analizēti mūsdienu frustrācijas, kontroles lokusa, lēmumu pieņemšanas, kopinga un psihosomatisko parādību pētījumi un izpētes metodikas, atbilstoši iegūtām dimensijām. Respondentu submodalitāšu pieredzes praktiskās izpētes un teorētiska pētījuma rezultātā tika iegūts zīlēšanas salonu apmeklētāju personību raksturojošais teorētiskais modelis.
Pētījums dos zināšanu bāzes kopumu, kas ļaus analizēt zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes submodalitātes Latvijā dažādos kontekstos. Tas savukārt nodrošinās platformu debatēm un diskusijām par pētījuma priekšmetu, kā arī padziļinās jau eksistējošo teorētisko modeļu specifisko izpratni.
Ņemot vērā valsts oficiālo pozīciju, kura precīzi tika nodefinēta Rīgas Domes obligātajos noteikumos №; 72. no 18.04.2000., zīlnieki, burvji, astrologi un magi bieži mēdz apkrāpt savus apmeklētājus, manipulējot ar viņu apziņu un saņemot par to naudu (no min. 5,- Ls par fiziskās personas labsajūtas uzlabošanu un problēmu „risināšanu” līdz daudz lielākām naudas summām par juridiskās personas „apkalpošanu”), padarot tādā veidā pakalpojumu patērētājus par riska grupu. Pētījuma rezultātus varēs izmantot sociologi un policijas darbinieki, paplašinot savas zināšanas par ezotēriskas sfēras funkcionēšanu Latvijā.
Pētījuma priekšmets: zīlēšanas salonu apmeklēšanas pieredze.
Pētījuma objekts: 25 – 50 gadus veci abu dzimumu respondenti ar dažādiem nodarbošanās veidiem, profesijām.
Pētījuma mērķis: bāzējoties uz zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes un papildu informācijas avotu analīzi, izveidot zīlēšanas salonu apmeklētāju personības īpatnību raksturojošu teorētisko modeli. …
Maģistra darbs “Zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes submodalitāšu analīze stāstījumu tekstos” tika veikts kvalitatīvās pētniecības ietvaros, pielietojot priekšmetā iezemētās teorijas (Grounded Theory) dizainu, analizējot respondentu subjektīvo pieredzi, saistīto ar zīlēšanas salonu apmeklēšanu. Ievērojot triangulācijas metodoloģiskās prasības, pētījuma bāzē tika iekļauti trīs informācijas avoti: 10 zīlēšanas salonu apmeklētāju daļēji – strukturētās intervijas, praktizējošā zīlnieka daļēji strukturētā intervija, zīlēšanas salonu reklāmas piedāvājumi internetā un Latvijas avīzēs. Pētījuma dalībnieku intervijas tika pakļautas kontentanalīzei, bet zīlēšanas salonu reklāmas tika analizētas, ņemot vērā pakalpojumu patērētāju potenciālo psiholoģisko pieprasījumu. Analīzes rezultāta tika iegūta nosaukumu matrica (conditional matrix), kura kļuvusi par pamatu tālākām teorētiskām pētījumam. Teorētiskā pētījuma ietvaros tika analizēti mūsdienu frustrācijas, kontroles lokusa, lēmumu pieņemšanas, kopinga un psihosomatisko parādību pētījumi un izpētes metodikas, atbilstoši iegūtām dimensijām.Respondentu submodalitāšu pieredzes praktiskās izpētes un teorētiska pētījuma rezultātā tika iegūts zīlēšanas salonu apmeklētāju personību raksturojošais teorētiskais modelis un izvirzītas hipotēzes tālākajiem pētījumiem.
- Personības vajadzības interneta lietotāju vidū vecuma grupā 18-26 gadi
- Starppersonu konflikta risināšanas taktiku atšķirības darbiniekiem vecumā no 25-35 un 45-55 gadiem X organizācijā
- Zīlēšanas salonu apmeklētāju pieredzes submodalitāšu analīze stāstījumu tekstos
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Pozitīvas attieksmes veidošana dabaszinību stundās jaunāko klašu skolēniem
Diplomdarbs augstskolai47
Novērtēts! -
Rotaļu darbības attīstība, izmantojot zīmju valodu apmācības procesā
Diplomdarbs augstskolai57
Novērtēts! -
Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
Diplomdarbs augstskolai68
-
Runātprasmes attīstība sākumskolā
Diplomdarbs augstskolai75
Novērtēts! -
SIA "RIMI Latvia" darbinieku motivācijas sistēmas analīze
Diplomdarbs augstskolai69
Novērtēts!