Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Fizika
Vizualizēšanas prasmju attīstība fizikas mācību procesā p...-
Vizualizēšanas prasmju attīstība fizikas mācību procesā pamatskolā
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 5 | |
1. | Vizualizēšana kā mācību procesa sastāvdaļa | 8 |
1.1. | Fizikas izglītības mērķi un uzdevumi pamatskolā | 8 |
1.2. | Uztveres un sensoro sistēmu īss raksturojums | 10 |
2. | Vizualizēšanas kā mācību metodes raksturojums | 13 |
2.1. | Pamatprasības uzskates izmantošanā | 16 |
2.2. | Metodiskie paņēmieni vizualizēšanas prasmju attīstībai | 17 |
2.1.1. | Domu karte | 17 |
2.1.2. | Grafiskie informācijas organizēšanas paņēmieni | 20 |
2.1.3. | Prezentācijas | 23 |
2.1.4. | Plakāti | 26 |
2.1.5. | Zīmējumu pielietojums mācību procesā | 27 |
3. | Rekomendācijas un piemēri vizualizēsanas prasmju attīstībai | 29 |
3.1. | Domu kartes izmantošanas piemēri | 29 |
3.2. | Jēdzienu kartes piemēri | 33 |
3.3. | Jautājumu – atbilžu tabulas piemēri | 35 |
3.4. | Vizualizēšanas prasmes attīstīšana uzdevumos | 39 |
3.5. | Uzdevumi pārbaudes darbam un to vērtēšanas kritēriji | 43 |
4. | Pētījuma gaita un rezultāti | 48 |
4.1. | Pētījuma norise un raksturojums | 48 |
4.2. | Pētījuma gaitas apraksts | 48 |
4.3. | Datu ieguve, apstrāde un analīze | 50 |
4.3.1. | Skolēnu dominējošo uztveres tipu pētījums | 50 |
4.3.2. | Mācību literatūras pētījums | 51 |
4.3.3. | Pedagoģiska eksperimenta rezultāti | 54 |
Secinājumi | 59 | |
Literatūras saraksts | 60 |
Secinājumi:
1. Gan filozofi, gan psihologi, gan pedagogi uzskata vizualizēšanu par svarīgu sastāvdaļu skolēna attīstībā, darbībā. Tas ir viens no aspektiem, ar ko saskaras cilvēks visos savas dzīves posmos.
2. Literatūras avotos nav daudz informācijas par vizualizēšanu un par vizualizēšanas iemaņu attīstību.
3. Vairākums uzdevumu, kas iekļauti fizikas darba burtnīcās un mācību grāmatās ļauj attīstīt vizualizēšanas prasmi pirmajā – reproduktīvajā līmenī – 82%. Otrā līmeņa vizualizēšanas iemaņu attīstīšanas uzdevumu ir ļoti, maz – tikai 18%. Lai attīstītu vizualizēšanas prasmes trešajā – radošajā līmenī, ir nepieciešams patstāvīgi sastādīt uzdevumus vai meklēt tos papildus literatūrā.
4. Prasmi vizualizēt uzdevumu, tātad pilnībā to izprast, var izkopt kā jebkuru citu iemaņu. Dažiem bērniem tas notiek samērā ātri, dažiem – lēnāk, bet ar laiku katram bērnam izstrādājas vizualizēšanas iemaņas.
5. Lai skolēni varētu izkopt vizualizēšanas iemaņas uzdevuma izpildē, no skolēniem tiek prasīts patstāvīgs un nepārtraukts darbs, sākot no pašiem vienkāršākajiem uzdevumiem (reproduktīvais līmenis) līdz sarežģītākajiem uzdevumiem (radošās darbības līmenis).
6. Jā mērķtiecīgi attīstīt vizualizācijas prasmes, tad var panākt to, ka skolēni labāk un ātrāk apgūst jauno vielu. Tā kā attīstīta un izveidota vizualizācijas prasme ļauj brīvi pāriet no viena informācijas sniegšanas veida uz otru, tas saīsina ceļu pie izvirzītā uzdevuma izpratnes un risināšanas.
…
Mūsdienu pasaulē nemitīgi notiek informācijas aprite. Lielu īpatsvaru veido vizuālā informācija – attēli, videofilmas utt. Cilvēks visu laiku mēģināja un joprojām mēģina izteikt savas domas, jūtas, savu uzkrāto pieredzi, savu priekšstatu par pasauli – vizuāli, caur zīmējumiem, attēliem utt. Skolas uzdevums ir audzināt un izglītot radošu, uzņēmīgu, atbildīgu personību, kura spējīga veiksmīgi konkurēt darba tirgū un, pamatojoties uz skolēnu personības izpēti, mērķtiecīgi vadīt skolēnu mācību sasniegumu izaugsmi. Lai to izdarītu, laikam līdzi jāmainās arī fizikas mācību procesam skolā. Mācību procesa maiņu nosaka ārēji objektīvi faktori, sabiedrības attīstības tendences un pieprasījums attiecībā uz izglītību kopumā, tai skaitā uz fizikas izglītību. Viens no faktoriem, kas nosaka pārmaiņu nepieciešamību, ir cilvēkam pieejamais informācijas daudzums, kas sevī ietver dažādas – video, audio vai attēlu – formas.
- Elektroniskās mācību vides pielietojums mācību procesā
- Mācību vide pirmsskolā - sociālo prasmju veidotāja
- Vizualizēšanas prasmju attīstība fizikas mācību procesā pamatskolā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Audzēkņu mācību sasniegumu vērtēšana ķīmijā
Diplomdarbs augstskolai95
Novērtēts! -
Runātprasmes attīstība sākumskolā
Diplomdarbs augstskolai75
Novērtēts! -
Pusaudžu ar īpašām vajadzībām mācību prasmju rosinošās metodes dabasmācības apguves procesā
Diplomdarbs augstskolai83
Novērtēts! -
Projekts kā sākumskolas skolēnu praktisko prasmju pilnveidošanas līdzeklis mājturības un tehnoloģiju stundās
Diplomdarbs augstskolai82
-
Skolēnu sadarbības prasmju veicināšana ekonomikas stundās 5. un 6.klasē
Diplomdarbs augstskolai49
Novērtēts!