Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
Akcijas un īpašie piedāvājumi 2 Atvērt
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:764344
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 23.11.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 45 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads   
  Teorētiskā daļa   
1.nodaļa.  Vientulības pārdzīvojuma pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā   
1.1.  Jēdziena „vientulība” skaidrojums   
1.2.  Vientulības pētīšanas teorētiskās pieejas   
1.3.  Vientulības pētījumu metodes un rezultāti   
2.nodaļa.  Vērtību orientāciju pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā   
2.1.  Jēdziena „vērtību orientācijas” skaidrojums   
2.2.  Vērtību orientāciju pētīšanas teorētiskās pieejas   
2.3.  Vērtību orientāciju pētījumu metodes un rezultāti   
  Teorētiskās daļas secinājumi   
  Empīriskā daļa   
3.nodaļa.  Vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības pētījuma jauniešiem 20-25 gadu vecumā rezultāti   
3.1.  Pētījuma dizains   
3.1.1.  Izlase un tās pamatojums   
3.1.2.  Metodiku apraksts un to pamatojums   
3.1.3.  Pētījuma rezultātu apstrāde pēc metodikām   
3.1.4.  Pētījuma procedūra   
3.1.5.  Datu apstrādes matemātiskās metodes   
3.2.  Pētījuma datu kvantitatīvā analīze   
3.2.1.  Vērtību orientāciju atlases kritērija izvēle   
3.2.2.  Vērtību sadalījums grupā, kas subjektīvi pārdzīvo vientulību un grupā, kas subjektīvi nepārdzīvo vientulību ar Pīrsona “Hi-kvadrāta” kritērija palīdzību   
3.3.  Pētījuma datu interpretācija   
  Empīriskās daļas secinājumi   
  Nobeigums   
  Lietišķais aspekts   
4.nodaļa  Darba praktiskais nozīmīgums un rekomendācijas   
  Literatūra   
Darba fragmentsAizvērt

Mūsdienās interese par nošķirtības un vientulības problēmu ir diezgan dabiska. Tas saistīts ar šībrīža sociālo situāciju, kurai raksturīga nenoteiktība un nestabilitāte. Intensīvas izmaiņas politikas, ekonomikas un kultūras sfērās ietekmē savstarpējo attiecību struktūru un cilvēka apziņu.
Mūsdienu sociālā situācija prasa no cilvēka papildus resursu piesaistīšanu, lai formētos adekvātas adaptīvas iespējas mainīgajai pasaulei. Tomēr ne katrs cilvēks ir gatavs pieņemt jaunos eksistēšanas nosacījumus. Daudzi cilvēki pārdzīvo vecu, nozīmīgu saišu sairšanu, nespēj veidot jaunas attiecības, vienlaicīgi izjūtot pēc tām vajadzību. Nozīmīgu attiecību trūkums vai arī to virspusējība izsauc asu vientulības pārdzīvojumu. Vientuļš cilvēks – subjekts, kas pārdzīvo grūtības ar savstarpējo mijiedarbību sabiedrībā. Vientulība ir dziļš emocionāls pārdzīvojums, kas ir spējīgs pārvērst uztveri, laika sajūtu un sociālo darbību raksturu.
Vientulības problēma ir kļuvusi par attīstīto valstu lāstu, tā bieži ir depresijas un agresijas attiecībā pret sevi vai apkārtējo sabiedrību iemesls, tādēļ arī valstīs ar augstāku dzīves līmeni ir augstāks arī pašnāvību skaits.
Vientulība tiek novērtēta kā nelabvēlīga parādība un smagu pārdzīvojumu auglis. Tā spēj izlīst cauri visai personības struktūrai un izplatīties kā kognitīvajā, tā emocionāli-regulatīvajā un gribas sfērā.
Pat cilvēks, kas ir spējīgs tikt galā ar pārdzīvojumiem, regulējot vientulības izteiktību var izjust pasivitāti un bezpalīdzību. Vientulība – tā ir sarežģīts, daudzpusīgs, dinamisks fenomens, ko nosaka daudzi faktori.
Vientulības satura neviennozīmīgums paredz dažādas tās izpētes pieejas, tās rašanās iemeslus. Tas nosaka vientulības daudzpusīgumu zinātniskajā un arī individuālajā apjēgšanā.
Vērtību izvēles problēma pastāv jau daudzus gadsimtus. Šo tēmu vēl joprojām pēta sociologi, ētikas pētnieki, estētiķi un filozofi. Par psiholoģiskās analīzes priekšmetu arvien biežāk kļūst dažādās formas patvaļīgas indivīda aktivitātes, pasaules redzējuma nostādnes, tā ikdienas apziņa, apkārtējās pasaules izskaidrojuma tipi, cilvēka attieksme pret savu likteni, ar ko pēc dažu autoru domām, tiek regulētas personības vērtību orientācijas. Neskatoties uz to, ka līdz pat mūsdienām fenomens „vērtības” piesaista daudzu zinātnisko sfēru pētniekus, līdz šim nav izveidota viena „vērtību orientāciju” koncepcija kā zinātnē kopumā, tā arī psiholoģijā, pie tam, „vērtību orientācijām” tiek piedotas dažādas nozīmes dažādās psiholoģijas skolās.
Praktiski visas filozofiskās un psiholoģiskās skolas un virzieni atbilstoši saviem pasaules redzējuma principiem aplūkoja vientulības fenomenu. Vientulības problēmu pētījuši: E.Fromms, K.Horni, V.Frankls, Ž.P.Sarts, A.Kjerkegors, K.Jasperss u.c.
D.Rasela un M.Fergusona UCLA vientulības skala tika izveidota subjektīvā vientulības pārdzīvojuma vai sociālās izolācijas novērtēšanai.
Ielūkojoties ASV zinātnieku pētījumos, ir iespēja gūt zināmu priekšstatu par to, kā pusaudzis sadzīvo ar vientulības izjūtu un kā tā saistās ar viņa dzīves stila atsevišķiem aspektiem.
T.Brennans rakstā “Vientulība pusaudžu vecumā” (Tim Brennan “Lonelinss at Adolescence”), balstoties uz trim apjomīgiem pētījumiem Brennan&Auslander (1979), Ostrov&Offer (1978), Wood&Hannell (1977) un virkni citu pētījumu, izdara secinājumu, ka 15-20% pusaudžu populāciju iet cauri sāpīgai vientulībai, bet 50% ir pieredze atkārtoti, periodiski izjust vientulību.
Amerikāņu psihologi, kas nodarbojušies ar vientulības izzināšanu un apzināšanu (K.I.Kutrona, K.Rubinsteine, F.Šeivers) apgalvo, ka vientulību var sastapt visos vecuma posmos, bet īpaša riska pakāpe ir vēlīnā pusaudža un agrīnās jaunības periods.
U.Tomass un F.Znaņeckis (1918) izmantoja jēdzienu „vērtības” socioloģijā, tad kad pirms viņiem tas tika izmantots tikai filozofijā. Autori savā slavenajā darbā „Poļu zemnieks Eiropā un Amerikā” aplūko „attieksmi” kā jēgas, sociālā objekta pārdzīvojumu. Jēdzienu „vērtību orientācijas” ievieš T.Pārsons (1935).
Olports, Vernons un Lindsijs 30-tajos gados izdala 6 vērtību orientāciju tipus saskaņā ar galveno interešu virzienu: teorija, metodoloģija, zinātne; ekonomika; politika, ideoloģija; sociālie institūti; reliģija un ieražas; māksla, literatūra, skaistais. Šādas klasifikācijas pamatā ir E.Šprangera tipoloģija (1913), kurā viņš izdala 6 personības tipus.…

Autora komentārsAtvērt
Redakcijas piezīmeAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −8,48 €
Materiālu komplekts Nr. 1361819
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties