Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Mārketings, reklāma
Vides reklāmas uztvere cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem-
Vides reklāmas uztvere cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1.nodaļa. | Literatūras analīze par vides reklāmas uztveri cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem | 5 |
1.1. | Vides reklāmas jēdziens un veidi | 5 |
1.2. | Vides reklāmas izteiksmes līdzekļi | 11 |
1.2.1. | Krāsu nozīme vides reklāmā | 11 |
1.2.2. | Līniju, formu un figūru nozīme vides reklāmā | 15 |
1.2.3. | Teksta nozīme vides reklāmā | 16 |
1.3. | Uztveres jēdziens un veidi | 21 |
1.3.1. | Uztvere cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem | 23 |
1.3.2. | Uztveri ietekmējoši faktori | 26 |
Secinājumi | 30 | |
2.nodaļa. | Empīriskais pētījums par vides reklāmas uztveri cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem | 31 |
2.1. | Pētījuma objekta un metožu raksturojums | 31 |
2.2. | Pētījuma norise. Rezultātu kvantitatīvā un kvalitatīvā analīze | 32 |
2.3. | Individuālo respondentu izpēte un rezultātu analīze | 42 |
2.4. | Pētījuma rezultātu interpretācija | 44 |
Secinājumi | 49 | |
Nobeigums | 51 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 52 | |
Anotācijas | 54 |
Secinājumi
Kvalitatīvi un kvantitatīvi analizējot iegūtos aptaujas rezultātus, kā arī apkopojot individuālo respondentu interviju rezultātus, var secināt, ka respondenti ar dažādiem ienākumiem vides reklāmu uztver atšķirīgi.
Cilvēkiem ar zemiem ienākumiem vieglāk uztvert vides reklāmas, kuras izvietotas uz lielformātu stendiem, kā arī reklāmas sabiedriskā transporta pieturvietās. Konkrētās respondentu grupas uzmanību vides reklāmai piesaista interesants sižets un skaisti cilvēki. 37% šīs grupas respondenti vides reklāmā vispirms uztver reklāmas tekstuālo vēstījumu. Respondenti ar zemiem ienākumiem vides reklāmā vienlīdz labi uztver vairākus vizuālos līdzekļus, bet lielāku uzmanību piesaista fotogrāfijas, krāsas un burti. Šīs grupas respondenti uzskata, ka vides reklāmā vieglāk uzverams vienkāršu krāsu salikums (izmantota tikai kāda no pamatkrāsām: zilā, dzeltenā, sarkanā).par piemērotāko krāsu kombināciju vides reklāmā uzskata dzeltenās krāsas izmantošanu kopā ar zilo, violeto, sarkano un zaļo krāsu. Burtu un fona krāsu salikumā šīs grupas respondenti par vieglāk uztveramu uzskata dzeltenas krāsas fonu, uz kura ir melnas krāsas burti. Vides reklāmā vieglāk uztverami ir burti, kuri rakstīti groteskajā burtu rakstībā, kā arī lielo burtu rakstība. Iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem vides reklāmā par vieglāk uztveramu uzskata apli, jo tas psiholoģiski asociējās ar pabeigtības, apmierinātības un prieka sajūtām. Konkrētās grupas respondentus vairāk interesē cenu un atlaižu piedāvājumi , kā arī reklāmas par jaunu produktu vai pakalpojumu ieviešanu tirgū. Šīs grupas aptaujātajiem zemo ienākumu dēļ, ir svarīgi zināt, kā iespējams iegādāties reklamēto produktu vai pakalpojumu izdevīgāk. Cilvēki ar ienākumiem līdz 200 LVL uzskata, ka vides reklāmā vieglāk ir uztverams teksts, kura teksta uztveramības pakāpe ir viegla vai grūta ,savukārt mazāk uztverams vides reklāmā ir teksts, kura uztveramības koeficents vidēji grūts.
Aptaujātie respondenti ar ienākumiem no 201 līdz 500 LVL biežāk ievēro reklāmas, kuras izvietotas uz transporta līdzekļiem, kā arī lielformāta stendus. Spilgtas krāsas un interesants sižets visvairāk pievērš konkrētās grupas uzmanību vides reklāmai. Gandrīz puse no aptaujātajiem respondentiem ar vidējiem ienākumiem vides reklāmā pirmo skatās attēlu. Vizuālos līdzekļus - krāsas, fotogrāfijas un asimetriskas figūras konkrētā respondentu grupa visvairāk uztver vides reklāmā. Par vides reklāmā piemērotāko uzskata kontrastainu krāsu salikumus (izmantoti krāsu pretstati). Par vieglāk uztveramām krāsu kombinācijām vides reklāmā uzskata dzeltenās un zilās, zaļās vai sarkanās krāsu salikumus. Vieglāk uztverams ir melnu burtu rakstība uz dzeltena fona, kā arī balti burti, kuri rakstīti uz zila vai sarkana fona. Vides reklāmā par vieglāk uztveramiem uzskata lielo burtu rakstību. Respondentu grupā ar ienākumiem no 201 līdz 500 LVL līdzīgās daļās tika atzīmēti visu uztveramības pakāpju tekstu varianti, izņemot tekstu ,kura uztveramības koeficents ir vidēji grūts.
Respondenti ar augstiem ienākumiem biežāk ievēro lielformātu stendus un ārējos elektroniskos videomonitorus, kas visbiežāk tiek izvietoti pilsētvidē. Lielākā daļa konkrētās grupas respondentu vides reklāmā vairāk ievēro interesantu sižetu un spilgtas krāsas. Vides reklāmai, kurā izmantota fotogrāfija, uzmanību pievērš 59% no aptaujātajiem respondentiem ar augstiem ienākumiem. Vides reklāmā cilvēki ar ienākumiem virs 500 LVL vairāk ievēro vizuāli izteiksmīgo informāciju. Par piemērotāko vides reklāmā uzskata kontrastainu krāsu salikumu, kad tiek izmantoti krāsu pretstati. Vieglāk uztverams ir dzeltenas un zaļas vai sarkanas krāsas kombināciju izmantojums vides reklāmā. Līdzīgi kā respondenti ar vidējiem ienākumiem uzskata, ka vides reklāmā vieglāk uztverami ir melnu burtu rakstība uz dzeltena fona, kā arī balti burti, kuri rakstīti uz zila vai sarkana fona. Konkrētās grupas respondenti vairāk ievēro vides reklāmas, kuras informē par jaunu produktu vai pakalpojumu ieviešanu tirgū, kā arī firmas imidža reklāmas. Vieglāk uztverams ir teksts, kurš rakstīts ar lielajiem burtiem un, kura uztveramības pakāpe ir ļoti grūta vai vidēji grūta. Vides reklāmu par vieglāk uztveramu padara dažādu asimetrisku figūru izmantojums vides reklāmā.
Neatkarīgi no respondentu ienākumiem, visās respondentu grupās dzeltenās krāsas fons, uz kura rakstīti melni burti, tika atzīts par piemērotāko burtu un krāsu salikumu vides reklāmai.
Cilvēki ar augstie ienākumiem labāk uztver vides reklāmas, kuras atrodas lielpilsētu vidē, bet cilvēki ar zemiem ienākumiem biežāk uztver reklāmas, kas atrodas mazpilsētās.
Respondenti ar augstiem ienākumiem vides reklāmā vairāk uztver vizuāli izteiksmīgo informāciju (attēlus, fotogrāfijas, krāsas), savukārt, respondenti ar zemiem ienākumiem vides reklāmā vairāk piesaista tekstuālā informācija.
…
Vides reklāma uz kopējā reklāmas tirgus fona Latvijā veido mazāk par desmit procentiem. Tomēr šis ir reklāmas veids, no kura neviens cilvēks nespēj aizbēgt, cilvēkam nav iespējams paņemt un pāršķirt avīzes lapu, vai pārslēgt citu televīzijas kanālu, lai šo reklāmu neredzētu, tā ir, un mēs to redzam, un lai arī netieši tā mūs nemitīgi ietekmē. Viss, kas atrodas vidē kā informējošs, pamācošs, izklaidējošs visādā veidā komerciāls un uzmanību piesaistošs ir uzskatāmas par vides reklāmu. Reklāmdevēju, kā arī reklāmu veidotāju uzdevums ir sekmīgi izpētīt potenciālā pircēja psiholoģiskās un sociālās īpatnības un attieksmi pret reklāmā redzēto, kā arī paredzēt iespaidu, kādu reklāma atstās uz tās mērķauditoriju. Tādēļ reklāmdevējiem un reklāmas veidotājiem ir jābūt labi informētiem par sociāli ētiskām kategorijām, cilvēku labklājību, reklāmas mērķauditoriju īpatnībām, kā arī katrā konkrētajā sabiedrībā pastāvošajām ētiskajām un morāles kategorijām. Tieši šī psiholoģiskā aspekta dēļ ir ļoti svarīgi vides reklāmu radīt tādu, kas ir viegli uztverama, saprotama dažādām mērķauditorijām. Tēmā par vides reklāmas uztveri cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem, tika izvēlēta, lai pētītu, vai cilvēki ar augstiem un zemiem ienākumiem vides reklāmu uztver atšķirīgi. Noskaidrot uztveres atšķirības, kādas pastāv cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem, vērojot vides reklāmu. Izvēlētā tēma ir aktuāla ne tikai atsevišķiem indivīdiem, bet arī visiem reklāmdevējiem un reklāmas uztvērējiem, jo svarīgi izzināt vai cilvēku ienākumiem ir kāda nozīme vides reklāmas uztverē
Pielikumu nav.
- Iekšējās un ārējās vides nozīme uzņēmējdarbības attīstībā Latvijā
- Uzņēmuma "Gardums" mārketinga vides analīze
- Vides reklāmas uztvere cilvēkiem ar dažādiem ienākumiem
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Uzņēmuma "Gardums" mārketinga vides analīze
Diplomdarbs augstskolai25
-
Iekšējās un ārējās vides nozīme uzņēmējdarbības attīstībā Latvijā
Diplomdarbs augstskolai69
Novērtēts! -
Mēbeļu ražošanas un tirdzniecības uzņēmuma mārketinga vides raksturojums un ieteikumi darbības uzlabošanai
Diplomdarbs augstskolai66
-
SIA "Trigers" mārketinga vides analīze
Diplomdarbs augstskolai72
-
Uzņēmuma SR konkurētspējas novērtēšana un reklāmas izmantošana tās palielināšanā
Diplomdarbs augstskolai49