Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:115771
 
Vērtējums:
Publicēts: 23.11.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 33 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Anotācijas    3
  Ievads    6
1.  Mazo un vidējo uzņēmumu attīstība Latvijā    11
1.1.  Mazā biznesa jēdziens, nozīme un funkcijas    11
1.2.  Kritēriji, pēc kuriem uzņēmumi tiek attiecināti pie maziem un vidējiem uzņēmumiem    18
1.3.  Mazo un vidējo uzņēmumu komercdarbības formas Latvijā    20
2.  Mazo un vidējo uzņēmumu atbalsta programmas un institūcijas Latvijā    29
2.1.  Mazo un vidējo uzņēmēju attīstības kreditēšanas programma    29
2.2.  Mazo uzņēmumu Eiropas harta    41
2.3.  PHARE 2003 programma    43
2.4.  Latvijas banku grupa, kas veic atbalstu maziem un vidējiem uzņēmumiem sadarbībā ar Eiropas bankām    44
2.5.  Latvijas Garantiju aģentūra    46
2.6.  Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padome    50
2.7.  Latvijas tirgotāju asociācija    52
2.8.  Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra    54
2.9.  Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera    57
3.  Mazā biznesa darbības un attīstības problēmas    60
3.1.  Mazie un vidējie uzņēmumi Latvija – statistikas dati    62
3.1.1.  Uzņēmēju izglītība    64
3.1.2.  Uzņēmumu sadalījums pēc vecuma un dzimuma    68
3.1.3.  Mazie un vidējie uzņēmumi, kas uzrādījuši grūtības attīstīt savu darbību, sadalījums pa nozīmīgākajām tautsaimniecības nozarēm    69
3.2.  Apsekojuma rezultāti Centrālās Eiropas valstīs    75
  Secinājumi un priekšlikumi    77
  Izmantotās literatūras un avotu saraksts    81
Darba fragmentsAizvērt

Uzņēmējdarbība ir tirgus ekonomikas pamats. Nodokļi, darbavietas un, visbeidzot, konkurences veicinātais preču un pakalpojumu kvalitātes pieaugums – tie ir tikai daži no labumiem, kurus valstij un sabiedrībai dod sekmīga uzņēmumu darbība. Tā pēc valsts varas institūcijām jāizrāda pretimnākšana uzņēmējiem un to interesēm, kā arī maksimāli jāatvieglo likumīga un godīga peļņas gūšana jebkurā ekonomikas jomā.
Mazais un vidējais bizness tirgus ekonomikā ir vadošs sektors, kas noteica ekonomiskā pieauguma tempus, iekšējā kopprodukta ( IKP ) struktūru un kvalitāti. Tādās valstīs kā ASV, Japāna, Francija un Lielbritānija, lielākā daļa no uzņēmumu kopējā skaita pieder maziem un vidējiem uzņēmumiem: 99,3 – 99,7 %. Amerikā mazā biznesā tiek aizņemti ap 53 % no kopējā iedzīvotāju skaita, Japānā – 71,7 %, bet Eiropas Savienības valstīs – apmērām 50 % [ 20, 17 ].
Par kritērijiem uzņēmumu lieluma definēšanai kalpo visbiežāk nodarbināto skaits, kā arī pamatkapitāla lielums, aktīvu vidējā vērtība un apgrozījuma lielums. Pasaules praksē maziem un vidējiem uzņēmumiem pieder gandrīz puse no saražotās produkcijas apjoma. Parasti mazie un vidējie uzņēmumi ( MVU ) nodrošina 75 – 80 % no jaunajām darba vietām, atšķirībā no lieliem uzņēmumiem, kur pastāv nodarbinātības samazināšana [ 27, 8 ].
MVU sektors savā būtībā ir tipisks tirgus sektors un sastāda modernas tirgus infrastruktūras pamatu.
Uzņēmējdarbība veiksmīgi darbojas un attīstījās daudzās valstīs. Vairāk nekā 20 gadu atpakaļ notika mazā biznesa aktivitātes strauja attīstīšana, īpaši Rietumu ekonomikā.
MVU attīstīšanai ir virkne priekšrocību salīdzinājumā ar lieliem uzņēmumiem: mazie uzņēmumi straujāk aktivizē ekonomikas strukturālo pārkārtošanu, tiem piemīt lielāka elastība - tie ātrāk un operatīvāk reaģē uz patērētāju pieprasījuma izmaiņām, nodrošina tirgus izvēles brīvību un papildus darba vietas un tiem ir plašākās iespējas kontaktēties ar patērētajiem. Mazais bizness dod iespēju piesātināt tirgu ar precēm un pakalpojumiem, pārvarēt nozaru un teritoriālo monopolu, paplašināt un paaugstināt konkurenci. Mazo uzņēmumu darbības efektivitāti pierāda arī tas fakts, ka ES valstīs uz 1 euro izdevumiem MVU ievada jaunievedumu 17 reizēs vairāk nekā lielie uzņēmumi ( tie ievada tikai 10% jauno tehnoloģiju, bet 90% pieder maziem uzņēmumiem un neatkarīgajiem izgudrotājiem).
Darba mērķis ir izpētīt un analizēt mazo un vidējo uzņēmumu darbības vidi Latvijā, tā rezultātā noteikt priekšrocības un atklāt trūkumus, kā arī izstrādāt priekšlikumus mazo un vidējo uzņēmumu darbības nosacījumu uzlabošanai Latvijā.

Izvirzītā mērķa sasniegšanai, darbā risināmie uzdevumi ir šādi:
1.pamatojoties uz speciālo literatūru, analizēt mazo uzņēmumu jēdzienu un to funkciju nozīmi valsts ekonomikā;
2.izpētīt Latvijas likumus, kas reglamentē atbalstu MVU, kā arī ES atbalsta programmas;
3.analizēt MVU attīstības tendences pēc Latvijas iestāšanās ES;
4.izpētīt MVU darbības grūtības un analizēt to iemeslus;

Mazam biznesam piemīt ievērojams potenciāls iedzīvotāju nodarbinātības sfērā, darbaspēka rezervju iesaistīšana ražošanā ( darbaspēks, kas nevar būt izmantots lielā ražošanā tās tehnisko vai citu pazīmju dēļ – tie ir pensionāri, studenti, mājsaimnieces un arī personas kas vēlās strādāt pēc pamatdarba laika ar mērķi iegūt papildus legālus ienākumus. Nodarbinātības problēma ir ļoti aktuāla Latvijā: uz 1.01.2004. gadu bezdarba līmenis bija 8,6 % no ekonomiski aktīva iedzīvotāju skaita. Pēc Nodarbinātības Aģentūras informācijas reģistrēto cilvēku skaits bez pastāvīga ienākumu avota ir 90 551, un tiek atzīmēts ka Rīgas rajonā ir vismazākais bezdarbnieku īpatsvars – 5,3 % no ekonomiski aktīva iedzīvotāju skaita.…

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties