3.2. Bērnu saskarsmes prasmju izzināšana
Balstoties uz pedagoģisko un psiholoģisko literatūru, tika izstrādāti kritēriji, pēc kuriem izvērtēt bērnu saskarsmes prasmes rotaļā. Uzmanība tika pievērsts šādiem kritērijiem:
1. Veido saskarsmi ar pieaugušo (uzrunā, lūdz palīdzību);
2. Iesaistās rotaļās ar bērniem;
3. Prot dalīties ar rotaļlietām;
4. Pauž labvēlīgu attieksmi pret rotaļu biedriem;
5. Izmanto labvēlīgumu mīmikā un balss tonī.
Pētījumā piedalījās Rīgas X pirmsskolas izglītības iestādes 10 bērni. Īss bērnu raksturojums:
Odrija – klusa mierīga, draudzīga un labsirdīga meitene. Mazliet spītīga. Bieži vien nodarbībās neko negrib darīt. Draugu pulkā ir droša, atvērta, labprāt spēlējas ar visiem bērniem.
Viesturs – aktīvs un draudzīgs. Labprāt iesaistās rotaļās ar visiem bērniem. Patīk dažreiz kādu speciāli pakaitināt. Ļoti patīk sūdzēties audzinātājai par jebkuru sīkumu. Bieži vien ignorē pieaugušo aizrādījumus tajās situācijās, kad jāsakārto mantas vai arī kad pie galda ēšanas laikā sarunājas un grozās apkārt.
Jekaterina – aktīva, cenšas vienmēr panākt savu. Ja tas neizdodas, tad apvainojas un vairs nevēlas ne arvienu spēlēties. Labprāt piedalās rotaļās ar citiem bērniem.
Renārs – ļoti aktīvs un draudzīgs puisis. Labprāt draudzējas ar visiem, bet bieži vien ir agresīvs, patīk kādam iesist vai iekniebt tāpat vien, it sevišķi ja netiek darīts tā kā viņš grib. Uz audzinātājas aizrādījumiem bieži vien nereaģē vai arī ļoti apvainojas un nolien kādā grupas stūrī un kādu laiku tur viens pats sēž un nerunā.
Olīvija – klusa, vienmēr pozitīvi noskaņota meitene. Draudzējas ar visiem. Mēdz būt arī nedaudz spītīga. Patīk komandēt grupas puišus. Parasto rotaļājas ar visiem bērniem, bet problēmas sagādā dalīšanās ar mantām. Uzskata, ka tās ko viņa ir paņēmusi, tad ar tām tikai viņa drīkst spēlēties.
…