Secinājumi
1. Vecāku un bērnu humānas, uz cieņu balstītas savstarpējās attiecības sekmē vērtību veidošanos un nostiprināšanos.
2. Visa pirmsskolas perioda laikā gan pieaugušo, gan vides tiešas un netiešas iedarbības rezultātā bērnā veidojas viņa dzīves ideāltips, dzīves stila prototips, kas ietver arī tikumisko vērtību pirmsākumus. Veidojot savas vērtīborientācijas, skolotājs ietekmē arī bērna vērtīborientāciju veidošanos: jo lielāka ir abu pušu vērtību un tieksmju radniecība, jo lielāka ir skolotāja ietekme uz bērnu.
3. Literatūra ievada bērnu tikumisko vērtību pasaulē, jo māksla ir īpašs sabiedrības radīts vērtīborientācijas ietekmēšanas līdzeklis.
4. Pirmsskolas vecumā, uztverot literāro darbu, svarīgs ir emocionālais pārdzīvojums, ko izraisa (vai neizraisa) literārais darbs. Literārie darbi, kas atbilst bērnu interesēm un vēlmēm, sniedz emocionālu un racionālu gandarījumu, ierosina fantāzijas un veido attieksmes pret pasauli.
5. Bērniem vajadzīgi tēli, izdomāti varoņi, kuri apveltīti ar nereālām īpašībām. Caur viņiem bērni izdzīvo to, ko viņiem liedz reālā dzīve.
6. Analizējot un apkopojot anketēšanas rezultātus ir redzams, ka aptaujāto skolotāju viedoklis sakrīt gan 2009. gadā, gan 2012. gadā, ka daiļliteratūra sekmē vērtīborientāciju.
7. Bērniem nepatīk vardarbība, tomēr ikdienā mēdz nodarīt kādam pāri. Tikai pēc tam, kad bērns ir nodarījis kādam pāri, viņš saprot, ko ir izdarījis un nožēlo to, jo iejūtas otrā cilvēkā.
8. Ja daiļliteratūras saturs atbilst bērna pieredzei, tad daiļliteratūra sekmē vērtīborientāciju. Tas pierādījās pētījuma posmā, kad lasīju konkrētās pasakas bērniem un pārrunājām tās.
9. Daiļliteratūra sekmē vērtīborentāciju, ja tās saturs izraisa emocionālu pārdzīvojumu. Tas pierādījās pētījuma posmā, kad lasīju konkrētās pasakas bērniem un pārrunājām tās.
10. Daiļliteratūra sekmē vērtīborientāciju, ja tās saturs tiek reflektēts interaktīvā refleksijā. Arī šis hipotēzes nosacījums pierādījās pēdējā pētījuma posmā.
…