Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Ekonomika
Ventspils lidostas ģenerālās plānošanas un ekonomiskās at...-
Ventspils lidostas ģenerālās plānošanas un ekonomiskās attīstības priekšnoteikumi
2000. - 2010. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 4 | |
1. | AVIĀCIJAS INDUSTRIJAS ATTĪSTĪBAS TENDENCES | 7 |
1.1. | Aviācijas statistika | 7 |
1.2. | Aviācijas attīstības tendences | 8 |
1.2.1. | Lēto pārvadājumu aviokompānijas | 10 |
1.2.2. | Korporatīvās aviācijas attīstība | 12 |
1.2.3. | Aviokompāniju alianses | 13 |
1.3. | Eiropas Savienības aviācijas reglamentācija un attīstības tendences | 16 |
1.4. | Aviācija Latvijā | 19 |
1.5. | Lidostu nozīme aviopārvadājumu sistēmā Latvijā | 25 |
1.6. | Ģenerālā plānošana | 29 |
2. | ĢENERĀLAIS PLĀNS UN TĀ GALVENĀS SASTĀVDAĻAS | 32 |
2.1. | Lidostu ģenerālās plānošanas metodoloģija | 32 |
2.1.1. | Ģenerālā plāna uzdevumu grupas | 32 |
UG 1 | Aviācijas politikas vadlīnijas | 33 |
UG 2 | Tirgus novērtēšana un prognozes | 33 |
UG 3 | Patreizējais lidostas stāvoklis un status | 34 |
UG 4 | Nepieciešamais novērtējums | 34 |
UG 5 | Komerciālu un organizatorisku jautājumu izvērtējums | 35 |
UG 6 | Zonēšana un vides jautājumi | 36 |
UG 7 | Ģenerālais plāns | 36 |
UG 8 | Ģenerālā plāna izpildes rīcības plāns | 37 |
2.2. | Ventspils lidostas tehniskā stāvokļa novērtējums un attīstības perspektīvas | 38 |
2.3. | Ventspils lidostas tehniskās attīstības posmi un finansēšanas modelis | 42 |
2.3.1. | Ventspils lidostas tehniskās attīstības posmi | 43 |
2.3.2. | Vispārējs pirmā tehniskās attīstības posma apraksts | 43 |
2.3.3. | Otrais tehniskās attīstības posms | 44 |
2.3.4. | Trešais tehniskās attīstības posms | 45 |
2.3.5. | Ceturtais tehniskās attīstības posms | 46 |
2.3.6. | Kopējais Ventspils lidostas tehniskās attīstības veicamo darbu saraksts | 46 |
2.4. | Tirgus izpēte, novērtēšana un prognozes | 48 |
2.4.1. | Pasažieru plūsmu prognozēšanas metodika | 48 |
2.5. | Ventspils lidostas pasažieru plūsmas prognozēšanas metodika | 53 |
2.5.1. | Analoģiju princips | 53 |
2.5.2. | Objekta dzīves cikla princips | 53 |
2.6. | Tehniskās attīstības posmu pieskaņošana lidostas apgrozījuma pieprasījumam | 57 |
2.6.1. | Termināla izbūves rekomendācijas | 57 |
2.6.2. | Pirmā būvniecības kārta | 58 |
2.6.3. | Otrā būvniecības kārta | 59 |
2.6.4. | Trešā būvniecības kārta | 61 |
3. | REKOMENDĀCIJU IZSTRĀDE VENTSPILS LIDOSTAS TEHNISKAI ATTĪSTĪBAI | 63 |
3.1. | Lidostas tehniskās infrastruktūras atkarība no pasažieru plūsmas | 63 |
3.2. | Lidostas tehniskās infrastruktūras stratēģiskie mezgli un to attīstība | 65 |
3.2.1. | Aviācijas degvielas uzpilde | 66 |
3.2.2. | Elektroapgāde | 67 |
3.2.3. | Lidjoslas plānojums | 68 |
3.2.4. | Personāla pārvalde un kvalitātes kontrole | 69 |
3.2.5. | Ģenerālā plāna praktiskā izstrāde | 69 |
NOSLĒGUMS | 71 |
Maģistra darba “Ventspils lidostas ģenerālās plānošanas un ekonomiskās
attīstības priekšnoteikumi” mērķis ir izpētīt notiekošos ekonomiskos procesus un ar to
saistītās attīstības tendences aviācijas industrijā, un balstoties uz vispārēju analīzi par
Eiropas Savienības un Latvijas aviācijas attīstības perspektīvām, izstrādāt noteiktas
rekomendācijas Ventspils lidostas tehniskās un ekonomiskās attīstības stratēģiskai
plānošanai.
Lai sasniegtu maģistra darbā izvirzīto mērķi tiek risināti sekojoši uzdevumi:
Izpētīt un aprakstīt aviācijas industrijas attīstības tendences;
Izpētīt ģenerālās plānošanas metodikas un veikt to pieskaľošanu ģenerālā
plāna izstrādes vajadzībām Ventspils lidostā;
Raksturot Ventspils lidostas darbību un noteikt stratēģiskos attīstības
mezglus;
Veikt rekomendāciju izstrādi Ventspils lidostas stratēģiskai attīstībai.
Tā kā Eiropas un Baltijas valstu aviopārvadājumu tirgus vēl nav izsmēlis savu
attīstības potenciālu, un ľemot vērā ekonomiskos un sociālos procesus, kas ir saistīti ar
Eiropas Savienības paplašināšanos, viennozīmīgi ir sagaidāms dinamisks
aviopārvadājumu pieaugums Baltijas reģionā. Paplašinoties Eiropas Savienībai (ES)
paplašinās arī tās gaisa telpa. Pēdējo desmit gadu laikā ES ietvaros norisinās procesi
kuru galvenais uzdevums ir atvieglot un unificēt aviopārvadājumus, pakāpeniski
atsakoties no iepriekš valdošās pārmērīgās valsts regulēšanas. Ar 2004.gadu Latvija
gatavojas pievienoties ES. Tātad, atvērto debesu politika tiks pieľemta arī Latvijā. Pēc
2004.gada LR Aviācijas Departaments pakāpeniski zaudēs Latvijas aviācijas tirgus
regulējošo funkciju, kā rezultātā var plānot strauju aviokompāniju un pārvadājumu
tirgus pārstrukturizāciju, kas varētu būt saistīts ar jaunu avio maršrutu izveidošanu.
Komercializācija un lidostu privatizācija ir aktuāls jautājums daudzās ES valstīs
un liela vērība tiek pievērsta lidostu finansiālajai dzīvotspējai un nākotnes investīcijām
lidostā. Abi jautājumi prasa profesionālu un visaptverošu stratēģisku plānošanu lidostas
vajadzībām, kā arī lietpratīgu ģenerālo plānošanu, lai veiksmīgi realizētu investoru
stratēģiskos mērķus. Šī pētījuma ietvaros ir izveidotas rekomendācijas Ventspils
lidostas finansēšanas modelim (zīm.2.3.-01), kas jau uz šo brīdi tiek veiksmīgi pielietots
lidostas termināla un gaisa satiksmes vadības torľa būvniecības gaitā.
Aviopārvadājumu nozarē tik maza valsts kā Latvija nevar pastāvēt un noteikt avio
politiku viena pati neatkarīgi no citiem. Sekojoši ir jāaplūko arī lielāku, starptautisku
organizāciju ietekme uz valsti, kura ir to dalībniece. Kaut arī Latvijā var izdalīt skaidru
struktūru un atbildīgās institūcijas aviācijas politikas jomā, jāpiebilst, ka atsevišķu
nozaru tiesiskā vide vēl joprojām nav sakārtota un ir nepieciešami uzlabojumi. Šī
pētījumā ietvaros šīs problēmas ir apskatītas, kā rezultātā ir identificētas galvenās
likumdošanas problēmas, kas tiešā veidā ietekmē Ventspils lidostas attīstību.
Reģionālie lidlauki ir būtiska transporta infrastruktūras sastāvdaļa. Šai sakarā
lidostas funkcionālās un ekonomiskās attīstības prioritātes nevar pētīt un analizēt
atdalīti no reģiona un noteikto pilsētu attīstības plāniem. Lidostas mērķis ir nodrošināt
drošu, uzticamu un pietiekamu gaisa satiksmes infrastruktūru ceļotājiem un
4
operatoriem, kas to izmanto. Tirgus ekonomika izvirza stingras prasības gan lidostas
menedžmentam, gan investoriem, lai varētu pietiekamā kvalitātē apkalpot esošās un
nākotnes plūsmas un to pieaugumu. Stratēģisko mērķu veiksmīgai realizācijai ir
nepieciešama profesionāla un visaptveroša lidostas vajadzību ģenerālā plānošana, kā arī
lietpratīga prioritāšu noteikšana, kas ir galvenais nosacījums investīciju piesaistei
ilgtermiľā. Modernajā ekonomikā ir izstrādātas daudzas teorijas un paľēmieni ar kuru
palīdzību notiek resursu izvietojuma un ekonomiskās attīstības plānošana, kas arī ir
skatīts šai pētījumā.
Ģenerālais plāns pēc būtības ir idealizēts koncepts par lidostas nākotnes attīstības
formu un struktūru, par pamatu pieľemot noteiktas plānošanas teorijas un metodoloģiju.
Šis plāns nav vienkārši izvirzītās attīstības fiziskā forma, bet arī attīstības līmeľu
apraksts, ietverot finansiālās saistības un fiskālās stratēģijas.
Ģenerālās plānošanas mērķis ir sniegt vadlīnijas lidostas nākotnes attīstībai, kas
apmierinātu aviopārvadājumu pieprasījumu, tajā pat laikā atrisinot aviācijas
pieejamības, vides un sociāli ekonomiskos jautājumus, kas pastāv šajā apdzīvotajā
vietā. Vispārējais ģenerālplāna vai lidostas tehniskās attīstības plāna mērķis ir sniegt
ilgtermiľa rīcības plānu lidostas attīstībai un pilnveidošanai, lai nodrošinātu investīciju
un attīstības projektu prioritāru un koordinētu izveidi atbilstoši nākotnes satiksmes un
patērētāju vajadzībām.
Lai izstrādātu rekomendācijas lidostas tehniskajai attīstībai, sākumā ir
nepieciešams konkretizēt vispārējo lidostas attīstības stratēģiju, jo attīstībā ir iespējami
vairāki varianti un rekomendācijas tehniski ekonomiskai attīstībai ir būtiski atkarīgas no
tā, kurš no vairākiem variantiem ir uzskatāms par optimālu. Lidostas attīstības
stratēģijas konkretizēšana ir uzskatāma par vairāku līmeľu uzdevumu un to ir
mērķtiecīgi sadalīt sešos posmos.
Pasažieru plūsmas prognoze satur vispārēju informāciju par prognozēšanas
teoriju, kā arī pielietotās metodoloģijas aprakstu. Ieskats šai prognozēšanas teorijā dod
iespēju izprast izmantotās metodoloģijas principus un tās vietu kopējā prognozēšanas
teorijā.
Lai izveidotu pārskatāmu rīcības un plānošanas struktūru, ģenerālās plānošanas
pasākumi tiek iedalīti vairākās uzdevumu grupās (UG) un tam pakārtotās aktivitātēs.
Ģenerālās plānošanas noteiktais saturs protams ir atkarīgs no iepriekš izvirzītajām
lidostas darbības attīstības prioritātēm un konkrētajiem darba uzdevumiem īstermiľā.
Līdz šim brīdim paveikto pasākumu kompleksu lidostā var novērtēt kā nozīmīgu
sākuma posmu lidostas “Ventspils” tehniskās, ekonomiskās un tehnoloģiskās attīstības
stratēģijas realizācijā un pamatu tehniskās attīstības stratēģijas sastādīšanai nākamajos
darbības posmos. Atbilstoši lidostas “Ventspils” tehniskajam stāvoklim, kā arī aviācijas
pakalpojumu pieprasījuma prognozēm veidojas nepieciešamība attīstīt nākamos
funkcionālos un tehnoloģiskos kompleksus, kuru realizācija varēs pakāpeniski
nodrošināt Lidostas kvalitatīvu funkcionēšanu, un ekspluatāciju starptautiski atzīto
standartu līmenī, kā rezultātā tiks garantēts lidostas pakalpojumu pieprasījums.
…
Maģistra darba “Ventspils lidostas ģenerālās plānošanas un ekonomiskās attīstības priekšnoteikumi” mērķis ir izpētīt notiekošos ekonomiskos procesus un ar to saistītās attīstības tendences aviācijas industrijā, un balstoties uz vispārēju analīzi par Eiropas Savienības un Latvijas aviācijas attīstības perspektīvām, izstrādāt noteiktas rekomendācijas Ventspils lidostas tehniskās un ekonomiskās attīstības stratēģiskai plānošanai. Lai sasniegtu maģistra darbā izvirzīto mērķi tiek risināti sekojoši uzdevumi: • Izpētīt un aprakstīt aviācijas industrijas attīstības tendences; • Izpētīt ģenerālās plānošanas metodikas un veikt to pieskaņošanu ģenerālā plāna izstrādes vajadzībām Ventspils lidostā; • Raksturot Ventspils lidostas darbību un noteikt stratēģiskos attīstības mezglus; • Veikt rekomendāciju izstrādi Ventspils lidostas stratēģiskai attīstībai.
- Iedzīvotāju ekonomiskā migrācija Latvijā un ES valstīs
- Nodokļu ietekme uz ekonomisko attīstību Latvijas Republikā
- Ventspils lidostas ģenerālās plānošanas un ekonomiskās attīstības priekšnoteikumi
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Iedzīvotāju ekonomiskā migrācija Latvijā un ES valstīs
Diplomdarbs augstskolai64
-
Nodokļu ietekme uz ekonomisko attīstību Latvijas Republikā
Diplomdarbs augstskolai75
-
Brīvās ekonomiskās zonas, to attīstības tendences
Diplomdarbs augstskolai65
Novērtēts! -
Mācību procesa pilnveides iespējas temata ”Iekšzemes kopprodukts un ekonomikas izaugsme” apguvē
Diplomdarbs augstskolai101
Novērtēts! -
Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta ieviešana Latvijā
Diplomdarbs augstskolai78
Novērtēts!